Maantiepyöräily on fillaroimista hyväkuntoisilla rauhallisilla asfalttiteillä. Maantiepyörällä ajetaan yleensä sorateillä vain mahdollisimman lyhyitä siirtymiä. Myöskään pyöräteitä ei maantiepyöräilyssä yleensä juurikaan ajeta siirtymiä lukuun ottamatta. Välineenä maantiepyöräilyssä käytetään erityisesti maantiepyöräilyyn tarkoitettua ns. kilpapyörää. Maantiellä voidaan ajaa kuntoilu- tai kilpailutarkoituksessa. Tyypillisesti maantiellä ajaminen on sekä kuntoilu- että kilpailutarkoituksessa pitkäkestoista – sekä lenkkien että kilpailuiden kesto voi mainiosti olla 3–5 tuntia. Keskinopeus maantiellä ajettaessa on kuntoillessa yleensä 25–30 km/h, kilpailuissa jopa 40–50 km/h.

Maantiepyörä on mahdollisimman kevyt. Kaikki kunnolliset maantiepyörät painavat alle 10 kiloa ja kisapyörät yleensä noin 7–8 kiloa. Kilpailuissa pyörän minimipaino on 6,8 kiloa. Runkomateriaalina on lähinnä alumiini tai hiilikuitu. Vaihteiden lukumäärä on noin kaksikymmentä. Kaikki käyttävät kahvavaihteita sekä lukkopolkimia. Maantiepyörän renkaat ovat aikuisilla 28-tuumaiset. Renkaat ovat kapeat, yleisimmin 23 tai 25 mm, ja rengaspaineet voivat olla 7–8 baria. Ajoasento maantiepyöräillessä on mahdollisimman matala ja virtaviivainen. Kunnollinen maantiepyörä maksaa 1000 eurosta ylöspäin. Kilpailuissa käytetään yleensä 1500–3000 euroa maksavia pyöriä. Maantiepyörä kannattaa ostaa vain alan tuntevasta erikoisliikkeestä.

Maantiepyöräilyä.Suomessa suosituimmat kilpailumuodot maantiellä ovat yhteislähtökilpailut sekä aika-ajot. Yhteislähtökilpailuissa lähdetään etapille yhtä aikaa – voittaja on ensimmäisenä maaliin saapunut. Voittoon auttaa usein koko joukkueen panos – yhteislähtökilpailut ovat suuresti joukkueurheilua. Apuajajat uhrautuvat kapteeninsa puolesta vetämällä irtiotot kiinni sekä suojaamalla tuulelta ja muilta ajajilta. Suomessa kilpailumatkat ovat yleensä 100–200 km. Ammattilaiset ajavat pisimmillään päivää kohden noin 250 km. Aika-ajossa puolestaan ajetaan yksin kelloa vastaan – nopeimman ajan ajanut voittaa. Kaverin perässä peesaaminen on kiellettyä. Matkat aika-ajoissa ovat yleensä noin 15–50 km. Aika-ajo vaatii rajua tasaista voimantuottoa, kun taas yhteislähtökilpailuissa tarvitaan myös kykyä nopeisiin rytminmuutoksiin. Yhteislähtökilpailuissa kalusto on yleensä kaupasta saatavaa hyvää vakiotavaraa. Aika-ajoa varten pyöriin yleensä vähintään lisätään aika-ajotanko, jotta saadaan yläkropalle vielä kapeampi ja matalampi ajoasento. Kiekot voidaan myös vaihtaa aerodynaamisempaan malliin. Etukiekkona käytetään usein harvapinnaista ja korkealaippaista mallia ja takana umpinaista levykiekkoa. Myös pelkästään aika-ajoon tarkoitettuja pyöriä on saatavilla.

Maailmalla maantiepyöräily on todella suosittu ja näkyvä laji. Ranskassa, Espanjassa, Italiassa, Hollanissa ja Belgiassa maantiepyöräily on lähes yhtä suosittua kuin jalkapallo. Ranskan, Italian ja Espanjan ympäriajot ovat kuuluisimmat maantiekilpailut – ympäriajot ovat yhdistelmä yhteislähtö- ja aika-ajoetappeja. Kolmeviikkoisessa Ranskan ympäriajossa ajetaan yhteensä noin 4000 km. Suomessa järjestetään MaantieCupia sekä lukuisia yksittäisiä kilpailuja.