Pyöräily on oiva tapa retkeillä! Harvalla kulkuneuvolla pääsee niin läheiseen kosketukseen luonnon kanssa. Pyöräilijän reviiri on varsin laaja, ja mieluisaa tutkittavaa riittää vuosikymmeniksi kotimaassakin. Kokonaan oma lukunsa on sitten ulkomailla retkeily, mikä avaa silmiä aivan eri tavalla kuin auto- tai lentomatkailu. Pyörällä pääsee melkein joka paikkaan ja kontaktin luominen paikalliseen väestöön on helppoa.

Pyöräilyyn on myös helppo yhdistää muita harrastuksia, kuten kulttuuri-ja taideharrastuksia. Kesäisin tienvarret ovat täynnä taidenäyttelyitä, kesäteattereita ja musiikkitapahtumia. Kaupunkiarkkitehtuuria on kätevä tutkia pyörällä ja valokuvauksen yhdistäminen pyöräilyyn tuottaa kasapäin mukavia muistoja matkoilta. Ja siinä sivussa tulee liikuntaa lähes huomaamatta.

Retkipyörät ja retkipyöräilytavat

Lähes kaikilla pyörillä voi tehdä ainakin lyhyitä retkiä. Varsinaista retkipyörää ostettaessa kannattaa kuitenkin satsata laatuun. Retkipyörinä käytetään useimmiten maantie-, maasto- ja hybridipyöriä, tai niitä lähellä olevia muita pyörätyyppejä. Useimmiten pitkään lajia harrastavat päätyvät kuitenkin puhdasveriseen retkipyörään, joka on järeä tavarankuljetuslaite. Alkuvaiheessa tärkeintä on kuitenkin se, että oli pyörätyyppi mikä hyvänsä, viihdyt hyvin sen satulassa ja pystyt ajamaan sillä useita tunteja päivässä.

Minkä pyörän itse valitset, riippuu mieltymyksistäsi ja luonteestasi. Jos viihdyt luonnossa ja ajelet mieluummin maaseudun rauhassa poiketen välillä pienillekin teille tai jopa poluille, niin silloin maastopyörästä rakennettu retkipyörä on sinun pyöräsi.

cyclocrossretkipyora

Jos taas olet enempi cityihminen, joka viihtyy kaupungissa, toreilla, kahviloissa ja asfalttiteillä, eikä autonhurinakaan saa sinua hermostumaan, niin sinulle sopii paremmin vauhdikas kilpapyörä tai ns. cyclocross-pyörä. Niissä on yleensä kippurasarvet ja niillä retkeillessä vähät tavarat kuljetetaan repussa tai satulaputkeen kiinnitettävässä pienessä tavaratelineessä. Näillä pyörillä ehtii päivässä aina hotellista toiseen, eikä tavaraa tarvitse kauheasti kuljettaa mukana. Toki näihinkin löytyy tarvittaessa järeämpiä tarakoita ja muita varusteita, mutta koska isot pyörälaukut lisäävät vastusta ja syövät vauhtia, niitä ei yleensä käytetä tämän tyyppisessä vauhdikkaammassa retkeilyssä.

Täysiverinen retkipyörä 5 laukulla

Jos olet luonteeltasi enempi maailmanmatkaaja ja haluat elää mahdollisimman itsenäisesti ja hyvin varustautuneena välillä maastossakin yöpyen, silloin tarvitset täysiverisen retkipyörän (trekking/touring). Ne ovat erikoisvahvoja maasto- tai hybridipyörän runkomalleista edelleen kehiteltyjä tavarankuljetuslaitteita, joilla kuitenkin matkakin taittuu kohtalaisen rivakasti. Laatu- ja hintahaitari on suuri, ja tällaisen pyörän pystyy kokoamaan myös hyvälaatuisesta hybridi- tai maastopyörästä keskeisimpiä osia lujempiin vaihtamalla. Näissä on oleellista kiekkojen (vanteiden, napojen ja pinnojen) sekä renkaiden laatu.

pyörä täydessä lastissa

 

Jarrut ovat myös tärkeät raskaassa pyörässä, ja siksi levyjarrut alkavat olla ainut järkevä valinta tällaiseen pyörään. Pienempi huollon tarve, tasainen ja varmasti riittävä jarrutusteho kaikissa oloissa, sekä käytön keveys ovat niiden etuja. Vaihteistoa käytetään päivän mittaan paljon ja siksi tarkasti ja täsmällisesti toimivaa vaihteistoa oppii arvostamaan korkealle. Myös tavaratelineisiin (eteen ja taakse), lokasuojiin, valoihin ja ylipäätään kaikkiin varusteisiin täytyy kiinnittää suurta huomiota. Harakiri tarvikeosista kyhätty ”retkipyörä” ei yleensä kestä montaakaan viikkoa, kun osia alkaa tippua. Parhaita ovat yleensä tehtaalla valmiiksi asennetut ja testatut laitteet ja ratkaisut.

taittopyora

Viime vuosien pyöräilyolojen kehitys kaupungeissa on myös mahdollistanut aivan uuden retkipyöräilytavan. Kaupunkiloman voi viettää erinomaisesti retkipyöräillen. Kun menee vähän isompaan kaupunkiin, tutkittavaa riittää kaupungissa ja ympäristössä pidemmäksikin aikaa. Tavarankuljetukseen riittää yksi laukku tai reppu, joten raskaassa lastissa ei tarvitse ajaa, mikäli majoittuu koko ajaksi samaan paikkkaan. Pyöräksi sopii myös kevyttekoisempi kulkupeli ja vuokrapyörät ovat usein käypiä tähän tarkoitukseen. Polkupyörä on ylivoimaisesti paras kulkuneuvo uuden kaupungin tutkimiseen; sillä pääsee käytännössä joka paikkaan, voi kulkea täysin omien aikataulujen mukaan ja nauttia luonnosta ja nähtävyyksistä. Lisäksi siinä tulee täysin huomaamatta pyöräiltyä helposti 50-80 km päivässä. Lisäksi tähänkin turismiin on alettu panostaa ja monissa Keski-Euroopankin kaupungeissa on fantastisen hienoja valmiita kartoitettuja pyöräreittejä, jotka kiertävät läpi kaupungin hienoimpien nähtävyyksien ja luontokohteiden.

Pidemmillä reissuilla tavaroita voi kuljettaa myös perävaunussa, jolloin vetojuhtana voi toimia kevyempirakenteinenkin retkipyörätyyppi, mutta välityksiä täytyy olla riittävästi, sillä raskaan lastin kuljettaminen jyrkkään ylämäkeen vaatii aina pieniä välityksiä. Useimmiten perävaunun vetoon käytetäänkin maastopyörän tyylisiä retkipyöriä. Takapyörän napoihin kiinnitettävät perävaunut ovat suositeltavia, koska silloin painopiste on alhaalla ja perävaunu häiritsee mahdollisimman vähän pyörällä ajoa. Perävaunu säästää pyörää ja lastinkuljetuskyky on suuri, mutta pysäköinti vastaavasti hankalampaa.

perävaunu lastissa

Liikenne

Älä turhaan pelkää pyöräilyä ulkomailla. Useissa Euroopan maissa pyöräily on oleellisesti selkeämpää ja turvallisempaa kuin Suomessa. Liikenteellisesti helppoja pyöräilymaita ovat ainakin Ruotsi, Tanska ja erityisesti Hollanti. Pyörällä pärjää hyvin myös Saksassa, Itävallassa, Belgiassa ja monissa muissakin maissa. Pyöräilijän oloja on usein helpotettu jalankulusta erotelluilla pyöräteillä, pyöräilypainotteisilla kaduilla, vastavirtaan pyöräiltävillä yksisuuntaisilla kaduilla jne. Aluksi saattaa kestää jonkin aikaa, ennen kuin kaikki nämä herkut oivaltaa.

Liikenteellisesti haastavia kaupunkeja löytyy Euroopasta varmimmin entisistä sosialistisista maista. Haastavia pyöräilymaita ovat usein muutenkin eksoottiset kaukomaat. Vasemmanpuoleinen liikenne vaatii myös jonkin verran totuttelua. Usein paras tapa ulkomailla on ajaa aluksi puoli päivää paikallisten pyöräilijöiden perässä – mikäli heitä on olemassa. Sinä aikana ehtii oppia paikalliset väistämissäännöt ja liikennekulttuurin.


JYPS:in pyöräretket

Järjestämme kesäisin pyöräretkiä yhden illan paikallisretkistä viikkojen ulkomaanretkiin asti. Näillä retkillä on mukana kokeneita pyöräilijöitä, joilta voit kysellä tarkemmin retkipyöräilyyn liittyvistä asioista. Tule rohkeasti mukaan!


Retkipyöräilyssä huomioitavia asioita

Tärkeitä ominaisuuksia retkipyörässä

  • riittävästi pullotelineiden kiinnikkeitä
  • hyvä tavarateline tai vähintään sen kunnollinen kiinnitysmahdollisuus myös etuhaarukkaan
  • rungon pitää olla tukeva, koska lastia voi olla paljon (usein retkipyörän runko on lähempänä maastopyörän runkoa)
  • painopisteen tulisi lastattuna sijaita mahdollisimman alhaalla
  • jos ajaa paljon, niin erityisesti laakereiden, kiekkojen ja voimansiirron osien pitää olla laadukkaita. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että retkipyörässä tulisi käyttää vain lujatekoisia ontelovanteita, joissa on holkitetut pinnanreiät, sekä ruostumattomia riittävän paksuja ja lujia pinnoja.
  • välityksiä on oltava riittävästi sekä vauhdikkaaseen alamäkiajoon että jyrkkien mäkien ylöspuskemiseen kovassa lastissa (vähintään 24 vaihdetta)
  • retkipyörässä kannattaa nykyään käyttää vain kunnollisia pistosuojattuja ja ”puhkeamattomia” renkaita, niin säästyy paljolta harmilta ja remontilta. Tunnetuin retkirengas lienee Schwalbe Marathon Plus, joka on järeä, raskas ja käytännössä puhkeamaton. Huomattavasti keveämpi, taittuvakylkinen ja vauhdikas on esim. Schwalbe Marathon Supreme, jolla pärjää hyvin normaalissa kaupunki- ja maantieajossa sekä Keski-Euroopan hiekkapoluillakin, kunhan pitää mielessä, että se on varsin pienikuvioinen, eikä tarkoitettu järeämpään maastoajoon eikä liukkaille pinnoille. Se kuitenkin rullaa mukavasti, eikä niitäkään tarvitse paikkailla.
  • ilmanpainetta renkaissa pitää olla riittävästi, jotta pyörä rullaa hyvin; vajaat renkaat myös puhkeavat helpommin ja kuluvat nopeasti kyljistä. Renkaat kannattaa täyttää kyljessä ilmoitettuun maksimipaineeseen, tai ainakin hyvin lähelle sitä. Laadukkaissa renkaissa tämä tarkoittaa yleensä 5 bar tai enemmän muissa kuin suuritilavuuksisissa maastorenkaissa.
  • lukkopolkimet tehostavat ajamista huomattavasti
  • jousitus retkipyörässä ei ole välttämättömyys, mutta kyllä se kieltämättä tuo mukavuutta ajamiseen monissa tilanteissa kivisillä ja laatoitetuilla kaduilla sekä nimismiehenkiharaisilla hiekkateillä. Joustoa kannattaa käyttää vain edessä ja sekin täytyisi saada kytkettyä helposti pois, mielellään ohjaustangosta. Joustohaarukka lisää painoa sekä vikaantumisriskiä ja retkipyörässä se joutuu kovalle rasitukselle. Siksi retkipyörässä kannattaa käyttää vain laadukasta kovaan käyttöön tarkoitettua joustokeulaa.

Pyörälaukut

Hyvät pyörälaukut ovat oleellinen osa pyöräretkeilyä. Jos joutuu joka tauon jälkeen virittämään kumirenksuilla laukun tarakalle, siihen kyllästyy nopeasti. Hyvien laukkujen tunnusmerkkejä ovat:

  • vedenpitävät, mielellään ilman mitään huppuvirityksiä, ja niiden on kestettävä myös kaatosadetta. Kuraiset kassit on voitava huuhtaista sisältöineen huoletta suihkun alla.
  • lujat kiinnityskorvakkeet, mielellään kestävillä pikalukoilla, hihnat hankalia pidemmän päälle
  • helppokäyttöinen ja varma sulkumekanismi, vetoketjuissa on usein kestävyysongelmia
  • tukevaa ja lujaa kangasta, että kauppatavarat voi pudottaa pyörälaukkuun pelkäämättä, että pakkausten terävät kulmat tulevat läpi ohuesta kankaasta.
  • taskut ja lokerot ovat käteviä, mutta sotivat usein vedenpitävyyttä vastaan, joten usein joutuu valitsemaan näiden välillä

Täyteen laukkusettiin kuuluu yleensä 5 pyörälaukkua. Kaksi taakse tarakan sivuille, kaksi etupyörän kylkiin ja yksi pienempi pikalukittava ohjaustankoon rahapussia, kameraa, ym. henkilökohtaista ja arvokasta varten. Lisäksi tarakan päälle voi vielä laittaa yhden laukun, ellei ole telttaa ja makuualustaa matkassa. Joissain laukkusatseissa tästä kolmannesta takalaukusta saa repun tai tavallisen irrotettavan olkalaukun. Periaatteessa kätevä, mutta toteutukset ovat aika kirjavia, joten perehdy tarkasti ennen ostopäätöstä, onko toteutus riittävän kestävä ja käyttökelpoinen.

Etulaukut ovat kätevät, eikä niiden hankintaa kannata lykätä. Tavarat löytää paremmin, jos ne ovat useammassa pienessä laukussa kuin kahdessa isossa. Kaikkia laukkuja ei tarvitse joka päivä edes avata, jolloin jatkuva puljaaminen tavaroiden kanssa jää paljon vähemmälle. Etulaukuilla paino jakaantuu pyörän päälle paljon tasaisemmin, painopiste jää huomattavasti alemmaksi, pyörä kestää paremmin ja ajo-ominaisuudet ovat selvästi paremmat kuin raskaalla takakuormalla. Raskailla etulaukuilla ajettaessa ainoastaan ohjaus on vähän hitaampi ja raskaampi kuin tyhjiltään, mutta se ei haittaa mitään, kunhan siihen hiukan tottuu.

Retkipyörän huoltamisesta

Retkipyörän perushuoltaminen ei eroa millään tavalla muiden pyörien huoltamisesta. Tien päällä sitä vastoin saattaa joutua mitä ihmeellisimpiin remonttihommiin välillä hankalissakin olosuhteissa. Niihin on vaikea varautua kunnolla, ja tärkeintä ongelmien ilmetessä onkin luovan mielikuvituksen käyttö. Matkassa on hyvä pitää aina mahdollisimman tukevaa ja lujaliimaista kuituvahvisteista teippiä (kuin ilmastointiteippiä, mutta lujempaa). Pätkä rautalankaa, nippusiteitä ja muutama ruuvi eivät paina paljoa, mutta niillä voi korjata monenlaista.

Varusteita matkalle

  • minimivarusteita lyhyelläkin pyöräretkellä ovat yleensä
    • yksi tai useampi kunnollinen juomapullo
    • varasisäkumi (yleensä kumit paikataan vasta iltapuhteina sisätiloissa)
    • rengasraudat, nykyään nimeltään rengasmuovit
    • pieni pumppu
    • muutama kuusiokoloavain
    • ruuvimeisseli
    • monitoimityökalu on hyvä apuväline
    • ajolasit tai aurinkolasit
    • kartta
    • ensiaputarvikkeita
  • pidemmille retkille pitää varata
    • useampia juomapulloja
    • tankolaukku (karttapitimellä)
    • takalaukut
    • mahdollisesti myös etulaukut
    • lisää huoltovälineitä
    • pikku pullo öljyä
    • pihdit
    • mahdollisesti varaulkorengas, ketjuliitin, varavaijerit
    • pyykinpesuvälineet
  • lisäksi mukaan otetaan normaaleja retkivarusteita suunnitelman mukaan, esimerkiksi
    • peseytymisvälineet
    • makuupussi ja alusta
    • teltta jne.
  • varusteiden painoon ja tarpeellis uuteen kannattaa kiinnittää suurta huomiota, vaikka pyörällä voikin kuljettaa enemmän tavaraa kuin esimerkiksi kantaen

Pukeutuminen

Pyöräretkelle kannattaa ottaa mahdollisimman vähän ja mahdollisimman laadukkaita vaatteita, jolloin ne yleensä ovat vielä kevyitä ja menevät pieneen tilaan. Parin päivän retkiä keskikesän hyvillä ilmoilla tekee yhdelläkin ajovaatekerralla, mutta pidemmillä reissuilla käytetään yleensä kahta lyhyttä ajovaatekertaa ja yhtä pitkää ajovaatekertaa sateen ja kylmän varalta. Näin joka aamu voi pukea päälleen puhtaat ja kuivat lyhyet ajovaatteet, vaikka pyykin kuivaus yöllä ei olisi oikein onnistunutkaan. Lisäksi matkassa kannattaa pitää kunnon pyöräilytakki. Irtohihaiset takit ja irtolahkeiset housut ovat käteviä, koska retkipäivän mittaan lämpötilat ja olosuhteet muuttuvat koko ajan, ja niillä on helppo säätää olo sopivaksi. Yleistä asiaa pyöräilijän pukeutumisesta löytyy pukeutuminen-sivultamme.

Eväistä

  • juotavaa kannattaa olla mukana reilusti
    • juomaksi käy esimerkiksi laimea mehu, johon voi halutessaan lisätä vaikkapa maltodekstriiniä
    • pidä ainakin yhdessä pullossa aina puhdasta vettä
    • urheilujuomajauheitakin voi pitää matkassa, niitä voi käyttää tarvittaessa loppupäivästä
    • matkan aikaisiksi välipaloiksi ovat hyviä esimerkiksi banaanit, (suklaa)patukat, rusinat, pähkinät, kuivatut hedelmät ja ruisleivät
    • älä syö kesken päivää kovin suuria aterioita, tankkaa kunnolla vasta illalla perillä

Lopuksi

  • pyöräily on
    • lähes äänetön ja saasteeton liikkumistapa
    • tehokas ja nopea tapa liikkua omin voimin
    • kunto kasvaa ja paino putoaa huomaamatta
    • pyörällä voi kuljettaa varsin suuriakin varustemääriä
    • lyhyt ja satunnainen retkeily ei välttämättä vaadi mitään erityisiä varusteita tai välineitä
    • reittejä on lähes yhtä paljon kuin teitäkin
    • kohteiden määrää rajoittaa vain oma mielikuvitus

Lisätietoa

  • Jyväskylässä pidettiin keväällä 2008 Pyöräilyviikon yhteydessä luento: ”Retkipyöräilyn tietoisku”. Tässä luentomateriaalissa on paljon yleistä asiaa retkipyöräilystä ja sen lisäksi siinä on laaja kooste pyöräilyreiteistä useissa Euroopan maissa. Tästä voit saada paljon hyviä retkivinkkejä niin Suomeen kuin ulkomaillekin.
  • Samaisella Pyöräilyviikolla oli myös toinen luento: ”Pyöräilyn perusteet”, josta voi olla hyötyä myös aloittelevalle retkipyöräilijälle, sillä tehokas pyöräily on kuitenkin jonkin verran myös tekniikkalaji.
  • Lisää retkipyöräilyasiaa löytyy Pyoraillen Suomessa -sivuilta