Pyörä tarvitsee huoltamista kuten kaikki muutkin välineet. Säännöllinen huoltaminen ja kunnossapitäminen säästää sekä aikaa että rahaa: huollettu pyörä on toimintavarmempi ja kestää pidempään. Huolletulla pyörällä on myös mukavaa ja vauhdikasta ajaa. Valitettavan suuri osa suomalaisten pyöristä on huonossa kunnossa: renkaissa on liian vähän ilmaa, jarrut eivät erittäin yleisesti toimi kuten pitäisi, kiekot (eli vanteet, pinnat ja navat) ovat löysät, kaikki vaihteet eivät toimi ja voimansiirto on joko kuiva tai liian paksussa rasvassa. Syitä näihin turvallisuutta ja pyöräilyn helppoutta merkittävästi haittaaviin puutteisiin on kaksi: suomalaiset ostavat liian huonoja pyöriä ja pyörien kunnossapito laiminlyödään yleisesti.


Perushuoltovälineet

Perushuoltovälineiksi riittävät kunnollinen jalkapumppu, öljypullo (TF2 ehkä suositeltavin), kangasrätti, pari rengasmuovia, kuusiokoloavainsetti, ruuvimeisseli, pihdit, lenkkiavainsarja ja jakoavain. Työkalut voi myös suuresti korvata pyöräilyyn tarkoitetulla monitoimityökalulla. Ks. lisätietoja varusteista.


Pyörän peruskunnossapito

Jokaisen on osattava tehdä pyörän jatkuvat peruskunnossapitotoimet itse. Pienellä opettelulla tämä sujuukin. Pyörän jatkuvaan peruskunnossapitoon kuuluu seuraavia seikkoja:

Tällaisessa kunnossa olevalla pyörällä ei enää ajeta pitkästi.Yleinen puhtaana pitäminen

  • tärkeintä on huolehtia voimansiirron (ketjun sekä etu- ja takarattaiden) sekä vannejarrullisissa pyörissä myös vanteiden sivujen puhtaudesta
  • kurakelien aikaan voimansiirtoa ja vanteiden sivuja pitäisi puhdistaa viikoittain
  • puhdistamisen voi tehdä vanhalla paidalla tai muulla rätillä pyyhkäisemällä, vettä tai pesunesteitä ei välttämättä tarvita
  • ketju puhdistuu parhaiten öljyämisen yhteydessä (ks. alla)
  • kunnolliset lokasuojat ja levy- tai napajarrut edesauttavat puhtaana pysymistä merkittävästi
  • pyörän voi vahata autovahalla kerran tai pari vuoteen, niin lian kertyminen vähenee

Ketjun puhdistaminen ja öljyäminen

  • ketju öljytään aina rätin kanssa: rättiä pidetään ketjun takana estämässä öljyn roiskuminen esim. vanteelle ja öljyä suihkutetaan ketjulle ohuesti kauttaaltaan. Öljypulloa ja rättiä pidetään samassa kohdassa, ja ketjua liikutetaan kampia kääntämällä
  • kun öljyä on ketjussa kauttaaltaan, niin ylimääräinen öljy – ja samalla ketjuun kertynyt kura – putsataan ketjusta pois painamalla rätti tiiviisti ketjua vasten ja liikuttamalla samalla ketjua kampia kääntämällä
  • tarvittaessa edellä kerrottu operaatio toistetaan kerran tai pari
  • ketjun kevyt öljyäminen riittää, rattaissa öljystä on lähinnä haittaa (kerätessään hiekkaa ja muuta likaa)
  • ketjuun ei kannata jättää ylimääräistä, likaa keräävää öljyä
  • jäykkää, kitkaa lisäävää ja likaa keräävää rasvaa ei kannata lainkaan laittaa pyörän ketjuun

Riittävän ilmanpaineen pitäminen renkaissa

  • ilmanpaineet kannattaa tarkistaa vähintään kuukausittain
  • tarkoitusta varten kannattaa ehdottomasti ostaa parilla kympillä mittarillinen jalkapumppu – perinteisellä mustalla käsipumpulla ei tee mitään. Halvalla pikkupumpulla ei yleensä edes voi saada renkaisiin riittävää painetta
  • yleensä ihmiset ajavat liian alhaisilla ilmanpaineilla – tällöin pyöräily on raskaampaa ja renkaat puhkeavat helpommin. Tarkista vaadittavat ilmanpaineet renkaiden sivusta!

Jarrujen kiristäminen

  • erityisesti vannejarrut kaipaavat säännöllistä kiristämistä
  • vannejarruissa kiristetään jarruvivussa olevaa pikasäätöruuvia. Jos tämä ei riitä, kiristetään jarruvaijeria jarrujen luota kuusiokoloavaimen avulla
  • mekaanisissa levyjarruissa kiristetään jarruvaijeria samoin kuin vannejarruissa
  • lähes huoltovapaat rumpujarrut ja hydrauliset levyjarrut viedään tarvittaessa liikkeeseen huoltoon

Vaihteiden säätäminen

  • vaihteiden perussäädön voi tehdä itse kiristämällä vaihdevipujen pikasäätöruuveja. Yleisimmin vaijeri löystyy, joten pikasäätöruuvista pidennetään vaijerinkuorta vastaavasti
  • jarrujen kiristämisen ja säätämisen sekä vaihteiden säätämisen oppii nopeasti esim. pyöränhuoltokurssilla tai kysymällä alkuun neuvoja joltain kokeneemmalta pyöränhuoltajalta

Säännölliset huollot

Säännöllisin väliajoin eli yleensä kerran tai pari vuodessa pitää tehdä seuraavat huoltotoimet. Jos näitä toimia ei osaa tehdä itse, on pyörä vietävä asiantuntevaan liikkeeseen huoltoon. Vuosittaista täydellistä perushuoltoa ei missään tapauksessa saa laiminlyödä.

Vaijereiden öljyäminen

  • kaikkia pyörän vaijereita löysytetään pidikkeistään siten, että vaijerien ja vaijerien kuorten väliin voidaan laittaa rasvaa tai öljyä
  • yleensä öljyäminen auttaa huomattavasti jarrujen ja vaihteiden toimintaa

V-jarrupalat, joissa voi vaihtaa pelkkiä jarrupintoja. Vaihtaminen on tällöin selvästi helpompaa.Jarrupalojen vaihtaminen vannejarrullisissa pyörissä

  • takajarrupalat voi joutua vaihtamaan parikin kertaa vuodessa
  • palat irroitetaan kuusiokoloavaimella (V-jarrut) tai lenkkiavaimella (cantilever-jarrut)  ja tilalle laitetaan uudet
  • uusina V-jarrupaloina kannattaa käyttää paloja, joissa voi jatkossa vaihtaa vain kumisia jarrupintoja (kuva vieressä) – tämä helpottaa vaihtamista ja säätämistä huomattavasti

Jarrujen säätäminen

  • vannejarruissa oikaistaan tarvittaessa jarrupalaa kuusiokoloavaimen (V-jarrut) tai lenkkiavaimen (cantilever-jarrut) avulla. Jarrujen keskittämistä voidaan yleensä säätää pienellä ristipääruuvimeisselillä säätöruuvista (yleensä vika on kuitenkin vinossa kiekossa tai jumittavissa vaijerinkuorissa)
  • lähes huoltovapaat rumpu- ja levyjarrut viedään yleensä liikkeeseen säädettäväksi

Vanteiden oikominen ja kiekkojen (vanne, pinnat, napa) kiristäminen

  • säännöllisessä ajossa kiekkojen pinnat löystyvät, jolloin pyörän ajotuntuma heikkenee. Vanteisiin voi myös tulla sivuttaista heittoa, jolloin vannejarrullisissa pyörissä jarrut laahaavat. Molemmat ovat erittäin yleisiä ja laiminlyötyjä vikoja pyörissä
  • aloittelijan kannattaa suosiolla viedä vanteet oiottavaksi ja kiekot kiristettäväksi liikkeeseen

Ketjun vaihtaminen

  • jos pyörällä ajaa paljon ja ympärivuotisesti, niin ketju kannattaa vaihtaa vähintään kerran vuodessa
  • osa harrastajista kierrättää pyörässä kahta tai kolmea ketjua; tällä pyritään takaamaan ketjun ja rattaiden tasainen kuluminen (ketju kuluu rattaita nopeammin)

Talvi- ja kesärenkaiden vaihtaminen

  • jos pyörällä ajaa talvisin, kannattaa alle ehdottomasti vaihtaa nastarenkaat

Sisäkumin ja/tai renkaan vaihtaminen

Oikeilla välineillä ja asenteella pyöränhuolto sujuu.Erittäin tyypillinen huoltotoimi pyöräilyssä on sisäkumin ja/tai päällirenkaan vaihtaminen. Toimenpiteelle voi tulla tarvetta, jos sisäkumi on puhjennut tai jos päällirengas kaipaa vaihtoa. Toisinaan renkaita vaihdetaan muuten vain: talveksi vaihdetaan talvirenkaat ja välillä voidaan haluta käyttää erilaisia renkaita.

Toimenpidettä varten tarvitaan kunnollinen pumppu, pari rengasmuovia (maksavat muutamia euroja), oikean kokoinen lenkki- tai jakoavain (laadukkaissa pyörissä näitä ei tarvita – kiekot voi irroittaa pikalinkkua kääntämällä) sekä tarvittavat paikkaustarvikkeet, sisäkumit ja renkaat. Ensimmäisenä pyörä nostetaan telineelle tai käännetään varovasti ympäri. Kiekko irroitetaan pyörästä pikalinkkuja kääntämällä tai pultit avaamalla. Jos renkaassa on vielä ilmaa, tyhjennetään rengas hitaasti venttiiliä painamalla. Jos sisäkumissa on irtoventtiili, se irroitetaan ja laitetaan talteen. Päällirengas irroitetaan toiselta puolelta vanteelta rengasmuovien avulla. Sisäkumi kannattaa yleensä ottaa kokonaan pois vanteelta, vaikkei siinä reikää olisikaan. Jos sisäkumissa on reikä, paikataan kumi ohjeiden mukaisesti. Tarvittaessa sisäkumi vaihdetaan kokonaan. Jos päällirengas halutaan vaihtaa, irroitetaan sekin ja vaihdetaan uuteen.

Seuraavaksi sisäkumi ja rengas pitää laittaa takaisin paikoilleen. Ensin rengas laitetaan vanteelle vain toiselta puolelta. Renkaan pyörimissuunta kannattaa tarkistaa kahteen kertaan – on tyypillistä, että rengas laitetaan väärinpäin. Yleensä suositeltu pyörimissuunta on merkitty nuolella renkaan sivuun. Sisäkumiin pumpataan hieman ilmaa. Jos kumissa on irtoventtiili, pitää venttiili ensin laittaa oikeaan paikkaansa vanteelle. Kun kumissa on vähän ilmaa, se on huomattavasti helpompaa asetella tasaisesti vanteen ja renkaan väliin. Tämän jälkeen päällirengas pitää kääntää myös toiselta puoleltaan vanteelle. Kannattaa varoa, ettei sisäkumi jää renkaan ja vanteen väliin – tämä on tilanne, jossa sisäkumi helposti puhkeaa. Osa renkaista menee kokonaan vanteelle pelkästään sormilla vääntämällä, osan kanssa tarvitaan rengasmuoveja. Rengasmuovien kanssa väännettäessä pitää olla erityisen varovainen, jottei puhkaise sisäkumia.


Lisäohjeita

Lisäohjeita huoltamisesta voi kysellä esimerkiksi Fillari-lehden foorumilta. Lisäohjeita saa myös JYPS:in pyöränhuoltokurssilla Pyöräilyviikolla sekä Polkupyöräwikistä ja Wikipedian Polkupyörän huolto ja korjaus -sivustolta.