Valitettavan moni lopettaa pyöräilyn rospuutto- ja talvikauden aikana. Tällöin pyöräilyn hyödyt, rahan säästäminen, kunnon kohentuminen ja lihasvoimalla liikkumisen tuoma hyvä olo, jäävät saamatta tältä ajalta.

Talvella pyöräilemisen suurimpina esteinä pidetään kylmyyttä, liukkautta, kurjaa säätä ja väylien heikkoa talvikunnossapitoa. Oikeilla varusteilla ja vaatteilla sekä reippaalla asenteella harjoitettuna talvipyöräily on kuitenkin yllättävän hauskaa, helppoa, mukavaa ja turvallista! Lue miten kannattaa toimia, ja liity sinäkin talvipyöräilijöiden kasvavaan joukkoon!

Pyörä

Kesällä ei aina ole niin väliä millaisella pyörällä ajaa, mutta syksyllä ja talvella laadukkaan pyörän merkitys korostuu. Pyörän on hyvä toimia kurassa ja kylmässä luotettavasti ja turvallisesti. Säännöllisesti talvisin pyöräilevän kannattaakin satsata kunnolliseen menopeliin. Erityisesti napojen ja voimansiirron on hyvä olla laadukkaita. Halpisosia ei talvipyörässä kannata käyttää. Halpisosia edustavat vaikkapa etu- ja takanavat, joissa ei ole kunnollisia tiivisteitä kuran pitämiseksi loitolla. Esimerkiksi laadukas maastopyörä tai uudenaikainen citypyörä (hintaluokka noin 8001000 eurosta ylöspäin) toimii talvipyöränä oivallisesti. Maastopyörällä ajettaessa painopiste on matalalla ja niihin saa huikean pitäviä nastarenkaita. Varsinkin pidempää matkaa ajettaessa hybridi ja cyclocross ovat mainioita vaihtoehtoja.

Varusteet

Lokasuojat

Varsinkin rospuuttokauden aikana pyörän lähes välttämätön lisävaruste ovat riittävän pitkät ja leveät lokasuojat. Valitettavasti suurin osa erityisesti maastopyöriin myynnissä olevista lokareista on melko kelvottomia: ne eivät suojaa hyötyajossa riittävästi eivätkä myöskään ole kovin kestäviä. Pikakiinnitteiset lokarit eivät suojaa riittävästi säännöllisessä kurakelien ajossa. Jatkuvasti hyötyajettavaan maasturiinkin kannattaa siis ostaa sankakiinnitteiset lokarit, joita pidetään pyörässä vähintään talvella. Tarvittaessa lokareita sekä edessä että takana voi vielä jatkaa erikseen myytävillä mustilla lärpäkkeillä.

Nastarenkaat

Suomi Tyresin Hakka 300 on erinomainen nastarengas myös yleiskäytössä. Pito ei varmasti lopu kesken.Liukkaiden kelien ajaksi pyörään kannattaa ehdottomasti vaihtaa nastarenkaat. Kunnollisilla nastarenkailla voi ajella lähestulkoon yhtä huolettomasti kuin kesällä kesärenkailla, eikä väylien tarvitse olla hiekoitettuja (varsinkin sepelöimisestä on pyöräilylle lähinnä haittaa). Kevyt taittuvasivuinen nastarengas on melko kallis, mutta pitoa riittää varmasti, rengas ei paina kohtuuttomasti (painohan on monien perinteisten nastarenkaiden ongelma) ja samaa rengasta voi käyttää lukuisia talvia peräkkäin. Alun perin taittuvasivuiset mallit on tarkoitettu maastoajoon, mutta renkaat toimivat myös tieliikenteessä. Vähintään eturenkaaksi kannattaa valita yli 200-nastainen rengas, takana nastoja voi olla vähemmän. Tarvittaessa irronneiden nastojen tilalle voi lisätä uusia.

Parhaita yleiskäyttöön soveltuvia nastarenkaita ovat Suomi Tyresin WXC300 (pidoltaan parhaita markkinoilla olevista renkaista), W240, Mount & Ground W160 ja Hakkapeliitta W106 (kannattaa käyttää ehdottomasti vain takarenkaana, koska sivuilla ei ole nastoja), Schwalben Ice Spiker (erityisesti eturenkaana, pidoltaan erinomainen) ja Marathon Winter (parhaiten rullaava, ehkä paras hybridirengas) sekä Continental Ice Claw.

Valot ja heijastimet

Erityisesti syksyisin on usein lähes toivottoman pimeää. Tällöin pyöräilijä tarvitsee vähintään muille näkyäkseen heijastimia ja valoja. Heijastimia on monissa renkaissa, vaatteissa ja repuissa, mutta tarvittaessa heijastimia voi lisätä pyörään erityisesti sivuille. Edessä ja takana kannattaa käyttää huomion herättäjänä esimerkiksi pientä joitain euroja maksavaa ledivaloa. Edessä pitää käyttää valkoista valoa ja takana punaista. Edessä ei kannata missään tapauksessa käyttää punaista valoa – tämä on Suomessakin aiheuttanut joitain onnettomuuksia, kun autoilija on luullut pyöräilijän liikkuvan tismalleen päinvastaiseen suuntaan. Jos liikkuu heikosti valaistuilla väylillä, kannattaa ajovalona käyttää akuilla toimivaa tehokasta ledivalaisinta.

Kypärä

Kypärää kannattaa käyttää myös talvisin. Kypärän alle pitää mahtua kommandopipo tai tuulenpitävä myssy. Tarvittaessa kypärän pehmusteet napataan talveksi irti tai sitten hankitaan erikseen talvikäyttöä varten suurempi kypärä. Jos kypärästä tuntuu tuulevan lävitse, teipataan etuosan tuuletusaukot umpeen esimerkiksi ilmastointiteipillä.

Lue lisää pyörien varusteista.

Toimiva talvipyörä. Huomaa täyspitkät lokarit, ledivalot ja nastarenkaat. Maastopyörällä on talvella turvallinen ajaa matalan painopisteen ansiosta. Pyörän kunnossapito ja huoltaminen

Pyörää kannattaa säilyttää sisällä tai vähintään suojassa sateelta, näin minimoidaan voimansiirron jähmettyminen ja kosteuden kerääntyminen pyörän osiin. Myös säännöllinen huoltaminen lisää huomattavasti pyörän toimivuutta erityisesti kylmissä ja kuraisissa olosuhteissa. Ennen talvikautta jarrut kannattaa kiristää ja säätää sekä kaikki vaijerit öljytä ja tarvittaessa vaihtaa. Jos esimerkiksi vaihteet eivät toimi, niin syy on usein kuran, jäätyvän veden tai ruosteen takia jumittuvissa vaihdevaijereissa – tilanne korjaantuu tällöin vaijerit ja vaijerinkuoret öljyämällä tai vaihtamalla. Myös vaihteenvalitsimet voi rasvata sisältä pakkasenkestävällä vaseliinilla (tämä toimenpide voi olla hankala suorittaa itse, riippuen valitsimen mallista). Tarvittaessa napojen rasvat vaihdetaan pakkasta paremmin kestäviksi. Kurakeleillä jokapäiväisessä käytössä rapaantunut pyörä puhdistetaan viikoittain. Voimansiirron ja vannejarrullisissa pyörissä vanteiden sivujen puhdistaminen on tärkeintä. Puhdistamisen voi hoitaa vaikkapa vanhalla teepaidalla pyyhkimällä. Samassa yhteyssä ainakin ketju pitää öljytä. Tarvittaessa öljyä suihkautetaan myös lukkoon.

Lue lisää pyörän huoltamisesta. Jos et osaa huoltaa pyörää itse, vie se asiantuntevaan huoltoliikkeeseen.

Vaatetus

Pyörällä voi ajella lyhyitä matkoja kylmettymättä ainakin 30 pakkasasteeseen saakka. Salaisuus on hyödyntää kerrospukeutumista ja moderneja tuulenpitäviä asusteita. Kerrospukeutumisessa alimmaksi puetaan hengittävät urheilualusvaatteet (tarvittaessa käytetään näistäkin tuulisuojattuja malleja) sekä uloimmaksi tuulen- ja tarvittaessa sateenpitävät kuoritakki ja -housut. Väliin lisätään olosuhteiden mukaan tarvittava määrä lämpimiä fleecestä tai villasta valmistettuja välikerrosvaatteita. Myös pään, käsien ja jalkojen suojaamiseen pitää kiinnittää erityistä huomiota. Pää suojataan kommandopipolla tai myssyllä, jalat talvipyöräilykengillä tai kenkien päälle puettavilla tuulisuojilla sekä kädet paksuilla ja tuulenpitävillä käsineillä. Käsien suojaksi saa myös tarvittaessa tankotumppuja.

Lue lisää pukeutumisesta.

Väylien kunnossapito

Jos koet, että jotain pyörätietä hoidetaan huonosti, laita asiasta viestiä väylän ylläpitäjälle! Pyöräteillä on esimerkiksi Jyväskylässä kaksi ylläpitäjää. ELY-keskus vastaa yleisten maanteiden varrella sijaitsevista väylistä, kaupunki kaikista muista. Kiireelliset ilmoitukset sekä ELYn että kaupungin väylistä kannattaa tehdä puhelimitse (ELY, kaupunki), muut nettilomakkeella (ELY, kaupunki),

Myös JYPSin kautta viesti menee tarvittaessa perille – olemme osallistuneet mm. Jyväskylän väylien kunnossapitosuunnitelman ja talvihoitoluokkien laatimiseen.

Talvipyöräily on hauskaa

Asenne on talvipyöräilyssä(kin) ehkä se kaikkein tärkein varuste. Talvipyöräily on hauskaa ja tekee hyvää, joten kaikilla keleillä kannattaa fillaroida!

Lisätietoja

Lisätietoa esimerkiksi talvipyöräilyn suosiosta sekä pyöräväylien ja -parkkien toimivuudesta talvisin löytyy Jyväskylän Kaupunkifillarin jutusta Miten talvipyöräilyä lisättäisiin?