Fillari tarvitsee huoltamista kuten kaikki muutkin välineet. Säännöllinen huolto ja kunnossapito säästää sekä aikaa että rahaa: huollettu pyörä on toimintavarmempi ja kestää pidempään. Huolletulla pyörällä on myös mukavaa ja vauhdikasta ajaa.


Perushuoltovälineet

Perushuoltovälineiksi riittävät kunnollinen jalkapumppu, öljypullo (TF2 tai vastaava), kangasrätti, pari rengasmuovia, kuusiokoloavainsetti, ruuvimeisseli, pihdit, lenkkiavainsarja ja jakoavain. Työkalut voi myös suuresti korvata pyöräilyyn tarkoitetulla monitoimityökalulla. Ks. lisätietoja varusteista.


Pyörän peruskunnossapito

Jokaisen on hyvä itse osata pyörän säännölliset peruskunnossapitotoimet. Pienellä opettelulla tämä sujuukin. Pyörän jatkuvaan peruskunnossapitoon kuuluu seuraavia seikkoja:

Tällaisessa kunnossa olevalla pyörällä ei enää ajeta pitkästi.Yleinen puhtaana pitäminen

  • tärkeintä on huolehtia voimansiirron (ketjun sekä etu- ja takarattaiden) sekä vannejarrullisissa pyörissä myös vanteiden sivujen puhtaudesta
  • kurakelien aikaan voimansiirtoa ja vanteiden sivuja olisi hyvä puhdistaa viikoittain
  • irtorapa lähtee parhaiten vedellä varovaisesti huuhtelemalla
  • vanteiden sivut kannattaa pyyhkäistä puhtaalla rätillä
  • ketju puhdistuu parhaiten öljyämisen yhteydessä (ks. alla)
  • voimansiirron rattaita voi puhdistaa rätillä ja/tai harjalla
  • kunnolliset lokasuojat ja levy- tai napajarrut edesauttavat puhtaana pysymistä
  • pyörän voi vahata autovahalla kerran tai pari vuoteen, niin lian kertyminen vähenee

Ketjun puhdistaminen ja öljyäminen

  • ketju öljytään aina rätin kanssa: rättiä pidetään ketjun takana estämässä öljyn roiskuminen esim. vanteelle ja jarruihin
  • öljyä suihkutetaan ketjulle ohuesti kauttaaltaan; öljypulloa ja rättiä pidetään samassa kohdassa, ja ketjua liikutetaan kampia kääntämällä
  • kun öljyä on ketjussa kauttaaltaan, niin ylimääräinen öljy – ja samalla ketjuun kertynyt kura – putsataan ketjusta pois painamalla rätti tiiviisti ketjua vasten ja liikuttamalla samalla ketjua kampia kääntämällä
  • tarvittaessa edellä kerrottu operaatio toistetaan kerran tai pari
  • ketjun kevyt öljyäminen riittää, rattaissa öljystä on lähinnä haittaa (kerätessään hiekkaa ja muuta likaa)
  • ketjuun ei kannata jättää ylimääräistä, likaa keräävää öljyä
  • jäykkää, kitkaa lisäävää ja likaa keräävää rasvaa ei kannata lainkaan laittaa pyörän ketjuun!

Riittävän ilmanpaineen pitäminen renkaissa

  • ilmanpaineet kannattaa tarkistaa vähintään kuukausittain
  • tarkoitusta varten kannattaa ehdottomasti ostaa parilla kympillä mittarillinen jalkapumppu – perinteisellä mustalla käsipumpulla ei tee juuri mitään; halvalla pikkupumpulla ei usein edes voi saada renkaisiin riittävää painetta
  • yleensä ihmiset ajavat liian alhaisilla ilmanpaineilla – tällöin pyöräily on raskaampaa ja renkaat puhkeavat helpommin
  • tarkista vaadittavat ilmanpaineet renkaiden sivusta!

Säännölliset huollot

Säännöllisin väliajoin eli yleensä vähintään kerran tai pari vuodessa pitää tehdä seuraavat huoltotoimet. Jos näitä toimia ei osaa tehdä itse, on pyörä vietävä asiantuntevaan liikkeeseen huoltoon. Säännöllistä kattavaa perushuoltoa ei kannata laiminlyödä.

Jarrujen säätäminen

  • erityisesti vannejarrut kaipaavat säännöllistä kiristämistä – tätä voi rapakeleissä joutua tekemään muutamankin viikon välein
  • vannejarruissa kiristetään ohjaintangon jarruvivussa olevaa pikasäätöruuvia; jos tämä ei riitä, kiristetään jarruvaijeria jarrujen luota kuusiokoloavaimen avulla
  • mekaanisissa levyjarruissa kiristetään jarruvaijeria samoin kuin vannejarruissa
  • lähes huoltovapaat rumpujarrut ja hydrauliset levyjarrut viedään tyypillisesti liikkeeseen huoltoon

Vaihteiden säätäminen

  • vaihteiden perussäädön voi tehdä itse kiristämällä tai löysyttämällä vaihdevipujen pikasäätöruuveja
  • yleisimmin vaijeri venyy, joten pikasäätöruuvista pidennetään vaijerinkuorta vastaavasti

Vaijereiden öljyäminen

  • kaikkia pyörän vaijereita löysytetään pidikkeistään siten, että vaijereiden ja vaijerinkuorten väliin voidaan laittaa öljyä tai pakkasenkestavää vaseliinia
  • yleensä öljyäminen auttaa huomattavasti jarrujen ja vaihteiden toimintaa
  • vaijereiden öljyäminen on helpointa pyörissä, joissa osa vaijereista on paljaana

V-jarrupalat, joissa voi vaihtaa pelkkiä jarrupintoja. Vaihtaminen on tällöin selvästi helpompaa.Jarrupalojen vaihtaminen vannejarrullisissa pyörissä

  • takajarrupalat voi joutua vaihtamaan parikin kertaa vuodessa
  • palat irrotetaan kuusiokoloavaimella (V-jarrut) tai 10 millimetrin lenkkiavaimella (cantilever-jarrut)  ja tilalle laitetaan uudet
  • uusina V-jarrupaloina kannattaa käyttää paloja, joissa voi jatkossa vaihtaa vain kumisia jarrupintoja (kuva vieressä) – tämä helpottaa vaihtamista ja säätämistä

Jarrujen säätäminen

  • vannejarruissa oikaistaan tarvittaessa jarrupalaa kuusiokoloavaimella (V-jarrut) tai 10 millimetrin lenkkiavaimella (cantilever-jarrut)
  • vannejarruja voidaan keskittää pienellä ristipääruuvimeisselillä säätöruuvista (usein vika on kuitenkin vinossa kiekossa tai jumittavissa vaijerinkuorissa)
  • lähes huoltovapaat rumpu- ja levyjarrut viedään yleensä liikkeeseen säädettäväksi

Vanteiden oikominen ja kiekkojen (vanne, pinnat, napa) kiristäminen

  • säännöllisessä ajossa kiekkojen pinnat löystyvät, jolloin pyörän ajotuntuma heikkenee
  • vanteisiin voi myös tulla sivuttaista heittoa, jolloin vannejarrullisissa pyörissä jarrut laahaavat
  • sekä kiekkojen löystyminen että vanteiden sivuttaisheitto ovat yleisiä ja laiminlyötyjä vikoja pyörissä
  • aloittelijan kannattaa suosiolla viedä vanteet oiottavaksi ja kiekot kiristettäväksi liikkeeseen

Ketjun vaihtaminen

  • jos pyörällä ajaa paljon ja ympärivuotisesti, niin ketju kannattaa vaihtaa vähintään kerran vuodessa
  • osa harrastajista kierrättää pyörässä kahta tai kolmea ketjua; tällä pyritään takaamaan ketjun ja rattaiden tasainen kuluminen (ketju kuluu rattaita nopeammin)

Talvi- ja kesärenkaiden vaihtaminen

  • jos pyörällä ajaa talvisin, kannattaa alle ehdottomasti vaihtaa nastarenkaat

Sisäkumin ja/tai renkaan vaihtaminen

Oikeilla välineillä ja asenteella pyöränhuolto sujuu.Tyypillinen huoltotoimi pyörissä on sisäkumin ja/tai päällirenkaan vaihtaminen. Toimenpiteelle voi tulla tarvetta, jos sisäkumi on puhjennut tai jos päällirengas kaipaa vaihtoa. Toisinaan renkaita vaihdetaan muuten vain: välillä voidaan haluta käyttää erilaisia renkaita.

Toimenpidettä varten tarvitaan kunnollinen pumppu, pari rengasmuovia (maksavat muutamia euroja), napavaihteisissa pyörissä oikean kokoinen lenkki- tai jakoavain (ketjuvaihteisissa pyörissä kiekot voi yleensä irrottaa pikalinkkua kääntämällä) sekä mahdolliset paikkaustarvikkeet, sisäkumit ja renkaat.

Pyörä nostetaan telineelle tai käännetään varovasti ympäri. Kiekko irrotetaan pyörästä pikalinkkuja kääntämällä tai mutterit avaamalla. Jos renkaassa on vielä ilmaa, tyhjennetään rengas hitaasti venttiiliä painamalla. Jos sisäkumissa on irtoventtiili, se irrotetaan ja laitetaan talteen. Päällirengas irrotetaan toiselta puolelta vanteelta rengasmuovien avulla. Sisäkumi kannattaa yleensä ottaa kokonaan pois vanteelta, vaikkei siinä reikää olisikaan. Jos sisäkumissa on reikä, paikataan kumi ohjeiden mukaisesti. Tarvittaessa sisäkumi vaihdetaan kokonaan. Jos päällirengas halutaan vaihtaa, irrotetaan sekin ja vaihdetaan uuteen.

Seuraavaksi sisäkumi ja rengas pitää laittaa takaisin paikoilleen. Ensin rengas laitetaan vanteelle vain toiselta puolelta. Renkaan pyörimissuunta kannattaa tarkistaa kahteen kertaan – on tyypillistä, että rengas laitetaan väärinpäin. Yleensä suositeltu pyörimissuunta on merkitty nuolella renkaan sivuun. Sisäkumiin pumpataan hieman ilmaa. Jos kumissa on irtoventtiili, pitää venttiili ensin laittaa oikeaan paikkaansa vanteelle. Kun kumissa on vähän ilmaa, se on huomattavasti helpompaa asetella tasaisesti vanteen ja renkaan väliin. Tämän jälkeen päällirengas pitää kääntää myös toiselta puoleltaan vanteelle. Kannattaa varoa, ettei sisäkumi jää renkaan ja vanteen väliin – tämä on tilanne, jossa sisäkumi helposti puhkeaa. Osa renkaista menee kokonaan vanteelle pelkästään sormilla vääntämällä, osan kanssa tarvitaan rengasmuoveja. Rengasmuovien kanssa väännettäessä pitää olla erityisen varovainen, jottei puhkaise sisäkumia.


Lisäohjeita

Huoltotaitoja kannattaa tulla harjoittelemaan JYPSin pyöränhuoltokurssille.

Hyviä huoltovideoita löytyy mm. Park Toolilta ja Velogilta.