Valitettavan moni lopettaa pyörällä kulkemisen rospuutto- ja talvikauden aikana. Tällöin pyöräilyn hyödyt, esimerkiksi rahan säästäminen, kunnon kohentuminen ja lihasvoimalla liikkumisen tuoma hyvä olo, jäävät saamatta tältä ajalta.

Talvella pyörällä kulkemisen suurimpina esteinä pidetään kylmyyttä, liukkautta ja väylien heikkoa kunnossapitoa. Oikeilla varusteilla ja vaatteilla sekä reippaalla asenteella harjoitettuna talvella fillaroiminen on kuitenkin yllättävän hauskaa, helppoa, mukavaa ja turvallista! Lue miten kannattaa toimia, ja liity talvella pyörällä kulkevien kasvavaan joukkoon!

Pyörä

Kesällä ei aina ole niin väliä millaisella mankelilla ajaa, mutta syksyllä ja talvella laadukkaan pyörän merkitys korostuu. Pyörän on hyvä toimia kurassa ja kylmässä luotettavasti ja turvallisesti. Säännöllisesti talvisin pyöräilevän kannattaakin satsata kunnolliseen menopeliin. Erityisesti napojen ja voimansiirron on hyvä olla laadukkaita. Halpisosia ei talvipyörässä kannata käyttää. Halpisosilla tarkoitetaan vaikkapa etu- ja takanapoja, joissa ei ole kunnollisia tiivisteitä kuran pitämiseksi loitolla. Esimerkiksi laadukas maastopyörä, retkipyörä tai uudenaikainen citypyörä (hintaluokka noin 7001000 eurosta ylöspäin) toimii talvipyöränä oivallisesti. Maastopyörällä ajettaessa painopiste on matalalla ja niihin saa huikean pitäviä nastarenkaita. Varsinkin pidempää matkaa ajettaessa hybridi, cyclocross ja uusi hiekkatiepyörämalli eli gravel ovat mainioita vaihtoehtoja.

Varusteet

Lokasuojat

Varsinkin rospuuttokauden aikana pyörän lähes välttämätön lisävaruste ovat riittävän pitkät ja leveät lokasuojat. Valitettavasti suurin osa erityisesti maastopyöriin myynnissä olevista lokareista on melko kelvottomia: ne eivät suojaa hyötyajossa riittävästi eivätkä myöskään ole kovin kestäviä. Pikakiinnitteiset lokarit eivät suojaa riittävästi säännöllisessä kurakelien ajossa. Jatkuvasti hyötyajettavaan pyörään kannattaa siis ostaa sankakiinnitteiset lokarit, joita pidetään pyörässä vähintään talvella. Tarvittaessa lokareita sekä edessä että takana voi jatkaa erikseen myytävillä mustilla lärpäkkeillä tai Gorilla-teipistä taiteltavilla paloilla.

Nastarenkaat

Suomi Tyresin Hakka 300 on erinomainen nastarengas myös yleiskäytössä. Pito ei varmasti lopu kesken.Liukkaiden kelien ajaksi pyörään kannattaa vaihtaa nastarenkaat. Kunnollisilla nastarenkailla voi ajella lähestulkoon yhtä huolettomasti kuin kesällä kesärenkailla, eikä väylien tarvitse olla hiekoitettuja (varsinkin sepelöimisestä on pyöräilylle lähinnä haittaa). Kevyt taittuvasivuinen nastarengas on melko kallis, mutta pitoa riittää varmasti, rengas ei paina kohtuuttomasti (paino on monien perinteisten nastarenkaiden ongelma) ja samaa rengasta voi käyttää useita talvia peräkkäin. Alun perin taittuvasivuiset mallit on tarkoitettu maastoajoon, mutta renkaat toimivat myös tieliikenteessä. Vähintään eteen kannattaa valita yli 200-nastainen rengas, takana nastoja voi olla vähemmän. Tarvittaessa irronneiden nastojen tilalle voi lisätä uusia.

Parhaita yleiskäyttöön soveltuvia nastarenkaita ovat Suomi Tyresin WXC300 (pidoltaan parhaita markkinoilla olevista renkaista), W240, Mount & Ground W160 ja Hakkapeliitta W106 (kannattaa käyttää vain takarenkaana, koska sivuilla ei ole nastoja), Schwalben Ice Spiker (pidoltaan erinomainen, tarjolla 27,5- ja 29-tuumaisena), Marathon Winter (parhaita edullisia 28-tuumaisia renkaita), 45NRTH Gravdal sekä Continental Ice Claw. Jos on valmis laittamaan reilusti rahaa 28-tuumaiseen nastarenkaaseen, niin Terrene Griswold on kevyt ja toimiva kumi.

Valot ja heijastimet

Erityisesti syksyisin on usein todella pimeää. Tällöin pyörällä kulkeva tarvitsee vähintään muille näkyäkseen heijastimia ja valoja. Valkoinen etuheijastin, punainen takaheijastin sekä valkoiset tai oranssiset sivuheijastimet ovat fillarissa pakolliset (pl. valoisaan aikaan alle 10-kiloisissa harrastepyörissä). Valkoinen etuvalo ja vuoden 2020 kesästä alkaen myös punainen takavalo ovat pakolliset hämärällä ja pimeällä ajettaessa. Edessä ei kannata missään tapauksessa käyttää punaista valoa – muut liikkujat voivat kuvitella pyöräilijän kulkevan tismalleen päinvastaiseen suuntaan. Jos liikkuu heikosti valaistuilla väylillä, kannattaa käyttää akuilla toimivaa tehokasta ledivalaisinta.

Kypärä

Kypärää kannattaa käyttää myös talvisin. Kypärän alle pitää mahtua kommandopipo ja/tai tuulenpitävä myssy. Tarvittaessa kypärän pehmusteet napataan talveksi irti tai sitten hankitaan erikseen talvikäyttöä varten suurempi kypärä. Jos kypärästä tuntuu tuulevan lävitse, teipataan etuosan tuuletusaukot umpeen esimerkiksi ilmastointiteipillä.

Lue lisää pyörien varusteista.

Toimiva talvipyörä. Huomaa täyspitkät lokarit, ledivalot ja nastarenkaat. Maastopyörällä on talvella turvallinen ajaa matalan painopisteen ansiosta. Pyörän kunnossapito ja huoltaminen

Pyörää kannattaa säilyttää sisällä tai vähintään suojassa sateelta, näin minimoidaan voimansiirron jähmettyminen ja kosteuden kerääntyminen pyörän osiin. Myös säännöllinen huoltaminen lisää huomattavasti pyörän toimivuutta erityisesti kylmissä ja kuraisissa olosuhteissa. Ennen talvikautta jarrut kannattaa kiristää ja säätää sekä kaikki vaijerit öljytä ja tarvittaessa vaihtaa. Jos esimerkiksi vaihteet eivät toimi, niin syy on usein kuran, jäätyvän veden ja/tai ruosteen takia jumittuvissa vaihdevaijereissa – tilanne korjaantuu tällöin vaijerit ja vaijerinkuoret öljyämällä tai vaihtamalla. Myös vaihteenvalitsimet voi rasvata sisältä pakkasenkestävällä vaseliinilla (tämä toimenpide voi olla haastava suorittaa itse, riippuen valitsimen mallista). Kurakeleillä jokapäiväisessä käytössä rapaantunut pyörä puhdistetaan viikoittain. Voimansiirron ja vannejarrullisissa pyörissä vanteiden sivujen puhdistaminen on tärkeintä. Puhdistamisen voi hoitaa vaikkapa vanhalla teepaidalla pyyhkimällä. Samassa yhteyssä ainakin ketju pitää öljytä. Tarvittaessa öljyä suihkautetaan myös lukkoon.

Lue lisää pyörän huoltamisesta. Jos et osaa huoltaa pyörää itse, vie se asiantuntevaan huoltoliikkeeseen.

Vaatetus

Pyörällä voi ajella lyhyitä matkoja kylmettymättä ainakin 30 pakkasasteeseen saakka. Salaisuus on hyödyntää kerrospukeutumista ja moderneja tuulenpitäviä asusteita. Kerrospukeutumisessa alimmaksi puetaan hengittävät urheilualusvaatteet (tarvittaessa käytetään näistäkin tuulisuojattuja malleja) sekä uloimmaksi tuulen- ja tarvittaessa sateenpitävät kuoritakki ja -housut. Väliin lisätään olosuhteiden mukaan tarvittava määrä lämpimiä fleecestä tai villasta valmistettuja välikerrosvaatteita. Myös pään, käsien ja jalkojen suojaamiseen pitää kiinnittää erityistä huomiota. Pää suojataan kommandopipolla tai myssyllä, jalat talvipyöräilykengillä tai kenkien päälle puettavilla tuulisuojilla sekä kädet paksuilla ja tuulenpitävillä käsineillä. Käsien suojaksi saa myös tarvittaessa tankotumppuja.

Lue lisää pukeutumisesta.

Väylien kunnossapito

Jos koet, että jotain pyörätietä hoidetaan huonosti, laita asiasta viestiä väylän ylläpitäjälle! Pyöräteillä on esimerkiksi Jyväskylässä kaksi ylläpitäjää. ELY-keskus vastaa yleisten maanteiden varrella sijaitsevista väylistä, kaupunki kaikista muista. Kiireelliset ilmoitukset sekä ELYn että kaupungin väylistä kannattaa tehdä puhelimitse (ELY, kaupunki), muut nettilomakkeella (ELY, kaupunki).

Talvella pyörällä kulkeminen on hauskaa

Talvella pyöräileminen on hauskaa ja tekee hyvää, joten kaikilla keleillä kannattaa fillaroida!

Lisätietoja

Lisätietoa esimerkiksi talvipyöräilyn suosiosta sekä pyöräväylien ja -parkkien toimivuudesta talvisin löytyy Jyväskylän Kaupunkifillarin jutusta Miten talvipyöräilyä lisättäisiin?