Oikeilla varusteilla ja vaatteilla harjoitettuna talvella fillarilla liikkuminen on yllättävän hauskaa, helppoa, mukavaa ja turvallista. Lue miten kannattaa toimia – ja liity talvella pyörällä kulkevien kasvavaan joukkoon!

Pyörä

Kesällä ei aina ole niin väliä millaisella mankelilla ajaa, mutta syksyllä ja talvella laadukkaan pyörän merkitys korostuu. Pyörän on hyvä toimia kurassa ja kylmässä luotettavasti ja turvallisesti. Säännöllisesti ja pidempiä matkoja talvisin pyöräilevän kannattaakin satsata kunnolliseen menopeliin. Erityisesti napojen ja voimansiirron on hyvä olla laadukkaita. Esimerkiksi laadukas maastopyörä, retkipyörä tai citypyörä (hintaluokka noin 700–800 eurosta ylöspäin) toimii talvipyöränä oivallisesti. Maasto- tai läskipyörällä ajettaessa painopiste on matalalla ja niihin saa huikean pitäviä nastarenkaita. Varsinkin pidempää matkaa ajettaessa hybridi, cyclocross ja uusi hiekkatiepyörämalli eli gravel ovat mainioita vaihtoehtoja.

Sähköpyörä on oivallinen valinta myös talvella kulkemiseen. Sähkö helpottaa erityisesti pidempien matkojen kulkemista ja tavaran, esimerkiksi ostosten, kuskaamista. Tutkimukset kertovat, että sähköllä kuljetaan useammin ja pidemmästi kuin tavallisilla fillareilla. Sähköpyörät yleistyvät vauhdilla.

Varusteet

Nastarenkaat

Suomi Tyresin kevyt taittuvasivuinen nappulamalllinen nastarengas. Pito ei varmasti lopu kesken.Liukkaiden kelien ajaksi pyörään kannattaa vaihtaa nastarenkaat. Kunnollisilla nastarenkailla voi ajella lähestulkoon yhtä huolettomasti kuin kesällä kesärenkailla, eikä väylien tarvitse olla hiekoitettuja. Nastarenkaat kestävät useita talvia.

Kun haluaa hyvää pitoa, niin renkaissa kannattaa olla yli 200 nastaa vähintään neljässä rivissä. Kaikkein pitävimmissä renkaissa on noin 400 nastaa. Kovametallikärkiset piikki- tai kraaterimuotoiset nastat pitävät parhaiten. Irronneiden nastojen tilalle voi lisätä uusia. Erityisesti lumella renkaiden nappulat parantavat pitoa. Leveät renkaat pitävät paremmin kuin kapeat. Irtolumisilla reiteillä läski- ja maastorenkaat ovat toimivimpia. Jos on kaksi erilaista rengasta, niin pitävämpi versio kannattaa laittaa eteen.

Kaikkein pitävimmät ja mukavimmat nastarenkaat ovat taittuvasivuisia. Taittuvasivuisissa renkaissa reunakaapelit ovat yleensä kevlaria teräksen sijaan – tällöin renkaat ovat kevyempiä ja ne vaimentavat töyssyjä paremmin. Harrastajat käyttävät lähes pelkästään taittuvasivuisia renkaita sekä kesäisin että talvisin.

Parhaita nastarenkaita ovat Suomi Tyresin Piikkisiat (pidoltaan parhaita markkinoilla olevista renkaista), WXC300, Routa, Hile W240, Mount & Ground W160 ja Kide W106 (kannattaa käyttää vain takarenkaana, koska sivuilla ei ole nastoja), Schwalben Ice Spiker (pidoltaan erinomainen, tarjolla 26-, 27,5- ja 29-tuumaisena) ja Marathon Winter (parhaita edullisia 28-tuumaisia renkaita; kovahko ajotuntuma), 45NRTH Kahva ja Gravdal, Terrene Griswold sekä Continental Contact Spike 240. Myös läskipyöriin löytyy useita nastarengasvaihtoehtoja.

Lokasuojat

Varsinkin rospuuttokauden aikana pyörän mainio lisävaruste ovat riittävän pitkät ja leveät lokasuojat. Pikakiinnitteiset lokarit eivät suojaa riittävästi säännöllisessä kurakelien ajossa. Jatkuvasti hyötyajettavaan pyörään kannattaa ostaa sankakiinnitteiset lokarit, joita pidetään pyörässä vähintään talvella. Tarvittaessa lokareita sekä edessä että takana voi jatkaa erikseen myytävillä mustilla lärpäkkeillä tai Gorilla-teipistä taiteltavilla paloilla.

Valot ja heijastimet

Erityisesti syksyisin on pimeää. Tällöin pyörällä kulkeva tarvitsee vähintään muille näkyäkseen heijastimia ja valoja. Valkoinen etuheijastin, punainen takaheijastin sekä valkoiset tai oranssiset sivuheijastimet ovat fillarissa pakolliset (pl. pelkästään urheiluun ja kilpailemiseen käytettävät pyörät). Valkoinen etuvalo ja punainen takavalo ovat pakolliset kaikissa pyörissä hämärällä ja pimeällä ajettaessa. Edessä ei kannata käyttää punaista valoa – muut liikkujat voivat kuvitella pyöräilijän kulkevan tismalleen päinvastaiseen suuntaan.

Jos liikkuu heikosti valaistuilla väylillä, kannattaa käyttää akuilla toimivaa tehokasta ledivalaisinta.

Kypärä

Kypärää kannattaa käyttää myös talvisin. Kypärän alle pitää mahtua kommandopipo ja/tai tuulenpitävä myssy. Tarvittaessa kypärän pehmusteet napataan talveksi irti tai sitten hankitaan erikseen talvikäyttöä varten suurempi kypärä. Jos kypärästä tuntuu tuulevan lävitse, teipataan etuosan tuuletusaukot umpeen esimerkiksi ilmastointiteipillä tai hankitaan kypärän päälle erillinen tuulisuoja.

Lue lisää pyörien varusteista.

Pyörän kunnossapito ja huoltaminen

Pyörää kannattaa säilyttää sisällä tai vähintään suojassa sateelta, näin minimoidaan voimansiirron jähmettyminen ja kosteuden kerääntyminen pyörän osiin. Myös säännöllinen huoltaminen lisää huomattavasti pyörän toimivuutta erityisesti kylmissä ja kuraisissa olosuhteissa. Ennen talvikautta jarrut kannattaa kiristää ja säätää sekä vaijerit öljytä ja tarvittaessa vaihtaa. Jos esimerkiksi vaihteet eivät toimi, niin syy on usein kuran, jäätyvän veden ja/tai ruosteen takia jumittuvissa vaihdevaijereissa – tilanne korjaantuu tällöin vaijerit ja vaijerinkuoret öljyämällä tai vaihtamalla. Myös vaihteenvalitsimet voi rasvata sisältä pakkasenkestävällä vaseliinilla (tämä toimenpide voi olla hieman haastava suorittaa itse, riippuen valitsimen mallista). Kurakeleillä jokapäiväisessä käytössä rapaantunut pyörä puhdistetaan viikoittain. Voimansiirron ja vannejarrullisissa pyörissä vanteiden sivujen puhdistaminen on tärkeintä. Puhdistamisen voi hoitaa vaikkapa vanhalla teepaidalla pyyhkimällä. Samassa yhteyssä ainakin ketju pitää öljytä. Tarvittaessa öljyä suihkautetaan myös lukkoon.

Lue lisää pyörän huoltamisesta. Jos et osaa huoltaa pyörää itse, vie se asiantuntevaan huoltoliikkeeseen!

Vaatetus

Pyörällä voi ajella lyhyitä matkoja kylmettymättä ainakin 30 pakkasasteeseen saakka. Salaisuus kylmillä keleillä on hyödyntää kerrospukeutumista ja moderneja tuulenpitäviä asusteita. Kerrospukeutumisessa alimmaksi puetaan hengittävät urheilualusvaatteet (tarvittaessa käytetään näistäkin tuulisuojattuja malleja) sekä uloimmaksi tuulen- ja tarvittaessa sateenpitävät kuoritakki ja -housut. Väliin lisätään olosuhteiden mukaan tarvittava määrä lämpimiä fleecestä tai villasta valmistettuja välikerrosvaatteita. Myös pään, käsien ja jalkojen suojaamiseen pitää kiinnittää erityistä huomiota. Pää suojataan kommandopipolla tai myssyllä, jalat talvipyöräilykengillä tai kenkien päälle puettavilla tuulisuojilla sekä kädet paksuilla ja tuulenpitävillä käsineillä. Käsien suojaksi saa myös tarvittaessa tankotumppuja.

Lue lisää pukeutumisesta.

Väylien kunnossapito

Jos koet, että jotain pyöräväylää hoidetaan huonosti, laita asiasta viestiä väylän ylläpitäjälle! Pyöräteillä on esimerkiksi Jyväskylässä kaksi ylläpitäjää. ELY-keskus vastaa yleisten maanteiden varrella sijaitsevista väylistä, kaupunki kaikista muista. Kiireelliset ilmoitukset sekä ELYn että kaupungin väylistä kannattaa tehdä puhelimitse (ELY, kaupunki), muut nettilomakkeella (ELY, kaupunki).

Talvella pyörällä kulkeminen on hauskaa

Talvella pyöräileminen on hauskaa ja tekee hyvää, joten kaikilla keleillä kannattaa fillaroida!

Lisätietoja

Lisätietoa esimerkiksi talvipyöräilyn suosiosta sekä pyöräväylien ja -parkkien toimivuudesta talvisin löytyy Jyväskylän Kaupunkifillarin jutusta Miten talvipyöräilyä lisättäisiin?