Ihmiset ovat vaihtelevan kokoisia, joten on tärkeää valita ja säätää pyörä kunkin omien mittojen mukaan. Pyöräilijän koon lisäksi pyörän eri osien toivottaviin mittoihin ja säätöihin vaikuttavat haluttu ajoasento ja ajotyyli. Alla on esitetty joitain yleisiä periaatteita toimivan ajoasennon löytämiseksi. Kannattaa aina myös pyytää pyöräkauppiasta auttamaan ajoasennon löytämisessä – jos pyöräkauppias ei osaa tätä tehdä tai yrittää myydä selvästi väärän kokoista pyörää, kannattaa vaihtaa liikettä. Lapsellekaan ei saa ottaa pyörään ns. kasvunvaraa, muuten pyörästä tulee vaikeasti hallittava ja jopa vaarallinen.
Rungon koko
Oikean runkokoon valitseminen on tärkeintä mukavan ja toimivan ajoasennon löytämisessä. Jos runko on liian pitkä, liian lyhyt tai liian korkea, niin on vaikeaa säätää ajoasentoa kohdilleen. Runkokoon valitseminen vaatii yleensä erilaisten kokojen ja mallien omakohtaista testaamista. Eri ja jopa samoilla valmistajilla periaatteessa samankokoiset rungot ovat usein eri kokoisia. Rungon koko riippuu melkoisesti myös käytetystä ajotyylistä: tekniseen näppärään pyöritykseen hankitaan yleensä pienempi runko kuin vauhdikkaaseen suoraan etenemiseen.
Pyörän rungon koon valitseminen aloitetaan siis testaamalla omakohtaisesti erilaisia runkoja ja malleja. Omat tuntemuksesi ratkaisevat eniten runkokoon. Jos olet hankkimassa 28-tuumaisilla renkailla varustettua pyörää, voit testata rungon kokoa esimerkiksi seuraavasti: Jos runko on tyypiltään ns. miesten malli, seiso pyörän kanssa siten, että jalkasi ovat juuri satulan etupuolella. Mittaa yläputken ja nivusiesi väli (kuva 1). Maantie- ja kaupunkiajelua varten väliä pitäisi olla noin 2–5 senttiä. Maastopyörässä vastaavan etäisyyden pitäisi olla noin luokkaa 5–8 cm. Kannattaa toki ottaa huomioon, että erilaisia runkomalleja on valmistajilla runsaasti.
Mikäli satulassa istuessasi tunnet selvästi olevasi liian pitkäksi venytetyssä asennossa, rungon koko on todennäköisesti liian suuri. Ohjainkannattimen pituudella ja korkeudella ajoasentoa voi jonkun verran säätää, sen sijaan satulaa ei pituussuunnassa yleensä kannata liikuttaa sen jälkeen, kun oikea satulan paikka on kerran löytynyt. Satula on oikealla kohdalla, kun polkimen akseli ja polvilumpion takaosa ovat polkimia vaakatasossa pidettäessä samalla linjalla.
Satulan korkeus ja ajoasento
Liian alhaalla oleva satula rasittaa erityisesti polvia. Ajaminen on tällöin myös kohtuullisen tehotonta. Jos satula on liian ylhäällä, ajaminen on myös tehotonta ja lantion keinunta voi aiheuttaa hiertymiä takamukseen. Säännöllisesti näkee ihmisten ajavan satula liian ylhäällä tai alhaalla.
Satulan voi säätää oikealle korkeudelle esimerkiksi seuraavien vinkkien pohjalta:
- Istu satulalla ja paina toinen poljin alas (kuva 2). Laita jalkasi päkiä polkimelle. Jos satulakorkeus on oikea, pitäisi polven olla hiukan taipuneena. Jalka ei saa ojentua kokonaan.
- Mikäli lantio keinuu polkemisen tahdissa, satula on liian korkealla.
- Satulaputkea ei koskaan saa nostaa yli putkeen merkityn maksimikorkeuden, joka on vähintään 2 tuumaa putken alapäästä (kuva 3).
Satula säädetään yleensä mahdollisimman suoraan vaakatasoon.
Ohjaustangon korkeus ja etäisyys
Ohjaintangon korkeutta ja etäisyyttä säädetään lähinnä ohjainkannattimella eli stemmillä. Osaa stemmeistä voi säätää, usein kuitenkin ostetaan kokonaan uusi stemmi omien toivomusten mukaan.
- Aloita nostamalla tai laskemalla ohjaintankoa siten, että se estää sinua katsomasta etuakseliin, kun istut pyörän päällä kädet kiinni ohjaustangossa (kuva 4). Tässä asennossa kyynärpäidesi tulisi olla hiukan taipuneena, ei täysin suorana.
- Alaselän kipu merkitsee usein sitä, että ohjaintanko on liian kaukana, kun taas olkavarren tai olkapään kipu on merkki siitä, että tanko on liian lähellä. Yritä nostaa tai laskea ohjaintankoa (kuva 5), tai säädä satulaa eteen tai taaksepäin. Voit myös vaihtaa lyhyempään tai pidempään ohjainkannattimeen.
- Älä nosta ohjainkannatinta liian ylös, vaan pidä kannatin rungon sisällä vähintään kahden tuuman matkalta (kuva 6). Aheadset-tyyppisissä kannattimissa haarukkaputken pitää olla ohjainkannattimen sisällä koko pituudelta. Jos sinun täytyisi nostaa ohjainkannatinta turvarajan yläpuolelle, hanki pidempi stemmi.
- Kierrä ojaintankoa siten, että paine jakautuu kämmenillesi tasaisesti ilman, että sinun täytyy taivuttaa ranteitasi.
Lisävinkkejä löydät esimerkiksi Fillari-lehden artikkelista Pyörän koon valinta ja ajoasennon säätäminen. Maantie- ja maastopyöräilyä harrastavat mitoittavat pyöränsä usein Competitive Cyclistin ohjeilla.