Maastopyöräily tarkoittaa fillaroimista maastossa eli asfalttiteiden ja pyöräteiden ulkopuolella. Maastopyöräily jakautuu edelleen useisiin alalajeihin. Tyypillisesti normaalin harrastajan kannalta alalajeja ovat xc- eli crosscountry, tour, all mountain ja enduro. Monesti saatetaan puhua myös pelkästään XC:stä ja endurosta. Termit viittaavat eniten siihen, millaisessa maastossa pyörällä ajetaan – tämä vaikuttaa esimerkiksi vaadittavan pyörän ominaisuuksiin.
Crosscountry ja maraton
XC- eli crosscountrymaastopyöräily on perinteisin maastopyöräilytapa, josta muut alalajit ovat erkautuneet. Maastopyöräilijän uraa harkitsevan kannattaakin aloittaa XC:stä. XC:tä pyöräillään teknisesti helpossa mutta usein fyysisesti raskaassakin maastossa. Tavoitteena voi olla kuntoilu tai jopa pärjääminen kisoissa. XC:n voisi rinnastaa murtomaahiihtoon. Crosscountrya ajetaan pururadoilla, latupohjilla, hiekka- ja metsäteillä sekä helpoilla poluilla, Jyväskylässä siis yleisimmin Laajavuoressa ja Halssilassa. Pyöränä käytetään yleisimmin etujousitettua ja jäykkäperäistä mahdollisimman kevyttä mallia. Täysjousitetut XC-pyörät yleistyvät koko ajan, mutta alkuun pääsee vaikka ilman jousitusta. Suomessa XC:tä ajetaan kilpatasolla XC Cupissa. XC-kilpailut ovat tyypillisesti 10–30 km pitkiä ja niissä ajetaan lyhyt lenkki useaan kertaan.
Maratonia ajetaan samantyyppisessä, nykyään myös ajoitellen hieman helpommassa maastossa kuin XC:tä. Termi viittaa suosittuun kilpa- ja kuntotapahtumalajiin, jossa ajetaan pitkiä, vähintään 50–60 kilometrin mittaisia reittejä. Suomessa ajetaan MTB Marathon Cupia, joka on kansallisista pyöräsarjoistamme suosituin. JYPS järjestää MTB Marathonin vuosittain Laajavuoressa. Maratoniin tarkoitetut pyörät ovat yleensä kevyitä täysjoustoja.
Tour eli retkiajo
Termi tour viittaa sekalaiseen retkiajoon maastopyörällä. Helpon XC-maaston lisäksi saatetaan ajaa haastavampiakin reittejä. Kilpailutavoitteisuutta ei yleensä ole, joten pyörät ovat XC-mallisia hieman raskaampia ja mukavampia ajaa. Pyörät ovat yleensä täysjousitettuja. Iskunvaimentimissa on joustomatkaa enemmän kuin XC- tai maratonpyörissä. Aloittelijalle, satunnaiselle harrastajalle ja maastopyöräretkeilyn harrastajalle tour-mallinen pyörä voi olla paras valinta.
All mountain
All mountain -pyörät on tarkoitettu monipuoliseen, haastavaankin maastoon. Pyörät ovat nykyään poikkeuksetta täysjousitettuja. Joustomatkaa iskunvaimentimissa on selvästi XC- tai maratonpyöriä enemmän. Ajoasento on XC-pyöriä pystympi, tämä mahdollistaa ajamisen teknisessä maastossa. All mountain -pyörällä ei välttämättä enää ole kovin kevyttä ajaa teknisesti helppoja pururatoja, saati asfalttiteitä pitkin – pyörät on tarkoitettu nimenomaan maastopoluille.
Enduro
Enduro on tasamaamaastopyöräilyn toinen ääripää. Endurossa ajetaan teknisesti haastavia polkuja ja metsäuria pitkin, näin ajotekniikka ja -taito selvästi korostuvat XC:hen verrattuna. Lähtökohtaisesti enduromaastopyöräillä voi kaikilla reiteillä, joita jotenkin voi kävelläkin. Monet enduroreitit ovat aloittelevalle maastopyöräilijälle liian hankalia. Enduroa voi osin pitää myös all mountain -maastopyöräilyn kilpalajina. Suomessa kilpaillaan MTB Enduron SM-sarjaa. Endurokilpailut koostuvat yleensä vajaasta kymmenestä muutaman kilometrin pituisista erikoiskokeista, joiden välillä on lyhyitä siirtymätaipaleita. Aika mitataan vain erikoiskokeilta.
Jälkihuomautus maastopyöräilylajeista
Alalajien rajat ovat usein häilyviä, ja samalla lenkillä voi harrastaa kaikkea XC:n ja enduron väliltä – näin tapahtuu säännöllisesti vaikkapa JYPS:in maastoyhteislenkeillä. Usein ajellaan helppoja latupohjia, ja sitten välillä käydään rytistämässä kivikkoista ja juurakkoista polkua. Jyväskylän seudulla teknisesti haastavia reittiosuuksia ei aina voi mitenkään välttää – seudun maastot ovat pääsääntöisesti kivikkoisia ja juurakkoisia.
Maastopyörän valitseminen
Maastopyörä valitaan oman suunnitellun alalajin mukaan. Yleensä aloittelijan kannattaa hankkia kohtuullisen hyvin kaikissa alalajeissa toimiva yleispyörä, xc:tä painottaen. Kunnollisessa maastopyörässä on vähintään etujousitus, hydrauliset levyjarrut, noin 10, 20 tai 30 vaihdetta (riippuen eturattaiden määrästä, nykyisin moni ajaa vain yhdellä eturattaalla eli 10- tai 11-vaihteisella pyörällä) ja se painaa 10–14 kiloa. Maastossa käytetään lähes aina lukkopolkimia. Laadukkaat etujousitetut maastopyörät maksavat 700–900 eurosta ylöspäin, yleensä 1000 eurolla saa jo toimivan etujousitetun menopelin. Laadukas täysjousitettu maastopyörä maksaa vähintään noin 1500 euroa. Kilpailukäytössä pyörät maksavat yleensä 1500–3000 euroa. Maastokäyttöön tarkoitettu maastopyörä kannattaa ostaa vain alan tuntevasta erikoisliikkeestä.
Lisätietoja
Maastopyöräilystä opit lisää esimerkiksi maastopyöräilykurssilla.