Liikennepyöräilyssä fillari on alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan: liikkumisvälineenä paikasta toiseen. Pyörällä voi kulkea töihin, kouluun, kauppaan tai muille asioille. Kaikkiin näihin tarkoituksiin vähintään reilun 10 kilometrin matkoille pyörä soveltuu loistavasti. Pyörä on hiljainen, halpa, terveellinen, ympäristöystävällinen ja taajama-alueilla nopea liikenneväline, eikä parkkimaksujakaan tarvitse maksaa. Pyörällä ajaessaan säästää rahaa, välttää ruuhkat, voi valita reittinsä itse, ehtii katsella maisemia – ja samalla kunto kätevästi kohenee. Kunnollisella fillarilla ja oikeilla varusteilla voi kuljettaa suuriakin tavaramääriä. Pyörä on tulevaisuuden ajoneuvo!

Liikennepyörän valitseminen

Millaista fillaria kannattaa käyttää arki-, hyöty- ja työmatkoilla? Liikennepyörän toivottuja ominaisuuksia ovat esimerkiksi nopeus, vakaus, tehokkaat jarrut, alhainen painopiste, luotettavuus, mahdollisuus kuljettaa tavaraa, vähäinen huoltotarve ja riittävä varustelu. Lähtökohtaisesti liikennepyöräilyyn kelpaa lähes mikä tahansa pyörä, mutta jotkut ovat kuitenkin parempia kuin toiset. Liikennepyöräilyssä toimii ehkäpä parhaiten ns. peruspyörä, hybridi tai varusteltu maastopyörä. Erityisesti nopeassa ja pitkässä ajossa myös cyclocross-, gravel- ja fitness-pyörät ovat oivallisia vaihtoehtoja. Myös retkipyörä toimii liikenneajossa, varsinkin jos aikoo retkeillä samalla fillarilla. Jos aikoo kuljettaa isoja tavaramääriä säännöllisesti, niin lastipyörää ei kannata unohtaa. Myös sähköpyörät yleistyvät kovaa vauhtia ja helpottavat pyörällä kulkemista – kaikkia pyörämalleja saa sähköistettynä. Omista ajotottumuksista ja budjetista riippuu, millaisen pyörän lopulta valitsee.

Kannattaa muistaa, ettei halvalla juurikaan saa hyvää. Alle 300 eurolla ei yleensä missään tapauksessa saa ostettua mitenkään kunnollista fillaria, ei edes ns. peruspyörää. Marketit ja huonekalukaupat vakavasti otettavina pyöränostopaikkoina kannattaa unohtaa. Jos ajaa vain satunnaisesti ja pääasiassa sulan maan aikaan, niin pyörään kannattaa sijoittaa vähintään 300–500 euroa. Jos aikoo ajaa paljon tai ympärivuotisesti, niin pyörään pitää sijoittaa minimissään 700–800 euroa. Pääsääntöisesti kalliimmalla pyörällä, luokkaa 1500 euroon asti, on aina nopeampaa, kevyempää, turvallisempaa, luotettavampaa ja mukavampaa liikkua. Jos ostat itsellesi fillarin vaikkapa 1000 eurolla, on todennäköistä, että ajat sillä huomattavasti useammin ja pidemmästi kuin halvemmalla pyörällä! Hyviä sähköpyöriä alkaa saada noin 2000 eurolla.

Peruspyörä liikenneajossa

Peruspyörä on useimmiten varusteltu. Ajoasento on pysty.

Ns. perus- tai citypyörät on suunniteltu perinteisesti melko hitaaseen taajama-ajoon ja lyhyille matkoille. Perinteisissä peruspyörissä on yleensä 1–8 vaihdetta, ja niiden rengaskoko on pääsääntöisesti 28 tuumaa (esim. Jopossa 24 tuumaa). Nämä peruspyörät ovat yleensä jo uutena täysin varusteltuja – niissä on lukot, tavaratelineet, ketjusuojat ja pitkät lokasuojat. Usein takana on hitaahkosti toimiva jalkajarru (varsinkaan lapsille jalkajarrua ei suositella) ja edessä käsivivulla toimiva vannejarru. Perinteisten peruspyörien pysty ajoasento auttaa havainnoimista kaupunkiliikenteessä.

Todella aktiiviseen ajoon, mäkiseen maastoon ja pidemmille matkoille perinteiset peruspyörät soveltuvat yleensä huonosti: ajoasento lisää ilmanvastusta, peruspyörien osat ovat pääsääntöisesti sangen heikkolaatuisia, pyörät ovat yleensä varsin raskaita, 15–20-kiloisia, ja vaihteita on melko vähän. Heikkolaatuisten osien vuoksi halvimpia peruspyöriä ei voi suositella myöskään aktiiviseen ympärivuotiseen ajoon, vaikka näihin pyöriin saakin kohtuullisen toimivia nastarenkaita.

Kunnolliset peruspyörät maksavat yleensä 500–700 euroa – jos haluaa pyöränsä halvemmalla, mielekkäät vaihtoehdot ovat lähinnä tyyliä Helkama Jopo ja Tunturi Poni.

Kansainvälisen pyöräbuumin myötä useat pyörävalmistajat ovat viime vuosina tuoneet markkinoille myös kehitettyjä citypyöriä. Pyörissä voi olla futuristisia runkoja, hydrauliset levyjarrut, hihnaveto, yli 10 vaihdetta, erittäin laadukkaita osia jne. Monet näistä pyöristä ovat keveitä, nopeita ja ketteriä sekä soveltuvat pitkillekin matkoille ja ympärivuotiseen käyttöön. Näiden pyörien hinnat ulottuvat aina noin 2000 euroon asti.

Markkinoilla on nykyään myös runsaasti hyviä sähköistettyjä citypyöriä. Näiden hinnat alkavat noin 2000 euron tienoilta.

Maastopyörä liikenneajossa

Varusteltu etujousitettu tai kokonaan jousittamaton maastopyörä toimii hyvin liikenneajossa. Maastopyörän tukevuudesta ja matalalla sijaitsevasta painopisteestä on etua muun liikenteen seassa mutkitellessa, talviajossa ja silloin, kun pyörällä kuljetetaan kauppa- tai muuta lastia.

Liikenneajoa varten maastopyörään kiinnitetään mieluiten täyspitkät sankalokarit (pikakiinnitteiset mallit estävät enimmät roiskeet), ketjusuoja (tai housunlahkeessa pidetään pantaa), lukko, soittokello, etu- ja takavalot sekä heijastimet. Alle vaihdetaan rullaavat sileät, mielellään taittuvasivuiset ja pistosuojatut renkaat. Alumiini- tai teräsrunkoisiin pyöriin voidaan usein kiinnittää myös tavarateline ja seisontatuki.

Laadukas maastopyörä sileillä renkailla varustettuna on yleensä huomattavasti kevyempi sekä ajossa että painoltaan kuin ns. peruspyörät – maastopyörät ovat kehittyneet harrastus- ja kilpailukäytön seurauksena. Laadukkaat maastopyörät painavat 10–14 kiloa. Erityisesti renkaiden ja vanteiden keveys vaikuttaa ajamisen helppouteen.

Jos pyörässä on etujousitus, kannattaa valita malli, jossa jousitus on lukittavissa – keinuva jousitus kuluttaa asfaltilla turhaan ajajan energiaa. Valitettavasti monilla pyöräteillä on teräviä ja jyrkkiä katukiveyksiä, joiden kohdalla jousitus voi olla hyödyllinen. Täysjousitettua pyörää ei kannata hankkia hyötyajoon.

Talviajaksi maastopyöriin saa takuuvarmasti pitäviä mutta kuitenkin kevyitä taittuvasivuisia nastarenkaita – pitävämpiä kuin muihin pyörämalleihin. Maastopyörien vakauden ja hyvien nastarenkaiden ansiosta esimerkiksi moni harrastaja käyttää maastopyörää talvikulkineena, vaikka ajaisikin kesällä muilla välineillä. Myös läskipyörä toimii talviliikenteessä, sitä paremmin mitä pohjoisempana liikutaan.

Kunnollinen maastopyörä liikenneajoon maksaa 700–900 eurosta ylöspäin. Alle 500–600 euron ”maastopyörät” ovat lähinnä roskaa. 1000 euroakaan kunnollisesta maastopyörästä ei ole vielä liikaa liikennekäytönkään kannalta.

Hybridi ja fitness liikenneajossa

Suomalaisen Rossanon varusteltu hybridi.

Hybridi on maantie- ja maastopyörän yhdistelmä. Ajoasento ja renkaat ovat maantie- ja maastopyörän väliltä, jarrut ja ns. osasarja ovat peräisin maastopyöristä sekä 28 tuuman rengaskoko maantiepyöristä. Pyörät ovat yleensä kattavasti varusteltuja uutenakin. Kapeiden ja korkeiden renkaiden ansiosta hybridi soveltuu pitkille ja vauhdikkaille työ- ja asiointimatkoille maastopyörää paremmin, talvella ja kaupunkien keskustoissa maastopyörä on puolestaan näppärämpi väline.

Liikennekäyttöönkin kannattaa valita hybridi, jossa on hydrauliset levyjarrut. Useimmat hybridit on nykyään varustettu joustokeulalla – joustokeulan kannattaa olla lukittava. Hybrideihin on saatavilla nastarenkaita talvikäyttöä varten, ei kuitenkaan niin pitäviä kuin maastopyöriin. Hybridi maksaa saman verran tai hieman enemmän kuin vastaavan tasoinen maastopyörä.

Fitness-pyörät ovat sporttisempia ja kevyempiä versioita hybrideistä. Ne soveltuvat erityisesti pidemmille matkoille. Fitness-pyöriä ei yleensä ole suoraan varusteltu.

Cyclocross-, gravel- ja retkipyörät liikenneajossa

Cyclocrossit on kehitetty maantiepyöristä soveltuviksi myös hiekkateille ja helppoon maastoajoon. Liikennekäytön kannalta tämä tarkoittaa sitä, että cyclocrosseihin saa taajamakäytön kestäviä järeämpiä renkaita ja talvisin nastarenkaita. Cyclocrossit toimivat erityisesti pidemmillä työ- ja asiointimatkoilla. Osan cyclocrosseista saa varusteltua kiinteillä lokasuojilla ja tavaratelineillä. Cycloihin pitää yleensä jälkikäteen asentaa valot, heijastimet ja soittokello.

Cyclocross- ja gravel-pyörät ovat lähellä toisiaan. Gravelit ovat yleensä varustellumpia ja ajotuntumaltaan vakaampia tieolosuhteisiin.

Retkipyörät ovat yleensä kattavasti varusteltuja jo uutena. Monissa retkipyörissä on etu- ja takatavaratelineet – telineisiin on helppo kiinnittää sivulaukut, joissa voi kuljettaa esimerkiksi ostoksia.

Lyhyillä keskustamatkoilla mikään näistä pyörätyypeistä ei ole parhaimmillaan.

Lastipyörä liikenneajossa

Jos aikoo kuljettaa säännöllisesti tavaroita tai lapsia pyörällä, niin lastipyörän hankkiminen on erinomainen vaihtoehto. Suomessa lastipyöriä on käytössä vielä melko vähän, mutta esimerkiksi Hollannissa ja Tanskassa ne ovat yleisiä. Tarkoitukseensa räätälöidyllä lastipyörällä pystyy kuljettamaan ihmisiä, isoja tavaroita tai vaikka kylmätuotteita. Lastipyöriä on hyvinkin monenlaisia, mutta yhteistä niissä on tukeva runko ja tila tai taso (tai tiloja ja tasoja) lastin kuljettamista varten. Lastipyörän kannattaa yleensä olla sähköistetty.

Taittopyörä liikenneajossa

Jos kulkee paljon bussilla tai junalla, niin bussi- tai junamatkoja ja pyörällä kulkemista on näppärä yhdistää taittopyörän avulla. Taittopyörän voi paketoida mukaan mihin tahansa junaan tai bussiin. Siirtymät kohdekaupungissa sekä kodin ja pysäkin tai aseman välillä voi fillaroida. Taittopyörä mahtuu myös minkä tahansa auton kyytiin.

Taittopyörällä pystyy ajamaan kohtuullisen sujuvasti lyhyitä ja lyhyehköjä matkoja.

Sähköpyörät liikenneajossa

Kaikkia edellä mainittuja ja muitakin pyörämalleja saa sähköistettyinä.

Sähköpyörät yleistyvät vauhdikkaasti ja ne tulevat vaikuttamaan merkittävästi fillarilla kulkemiseen. Esimerkiksi Hollannissa sähköpyöriä myydään jo enemmän kuin tavallisia pyöriä. Tutkimusten mukaan sähköpyörillä ajetaan useammin ja pidempiä matkoja kuin tavallisilla pyörillä. Hollannissa sähköpyörät ovat pidentäneet kilpailukykyistä pyöräilymatkaa jopa 20 kilometriin. Sähköpyörät poistavat pyöräreiteiltä ylämäet ja vastatuulet. Sähköpyörällä kuka tahansa pystyy ajamaan lähes olosuhteista riippumatta 25 km/t -vauhdilla. Sähköpyörä on loistava valinta esimerkiksi työ- ja kauppamatkoille!


Tavaroiden kuljettaminen pyörällä

Fillarilla liikuttaessa tavaroita voi kuljettaa repussa tai laukuissa. Lyhyillä matkoilla ja pienehköllä tavaramäärällä reppu on kätevä, suurella tavaramäärällä ja paria kilometriä pidemmillä matkoilla sivulaukut ovat reppua parempi valinta.

Sporttisessa repussa kuljettaa varsin helposti yli 10 kilon tavaramääriä, sivulaukuissa tuplasti. Jos sivulaukkujenkaan kapasiteetti ei riitä, niin tarakalle voi hankkia tarkoitusta varten suunnitellun putkikassin.

Varsinkin sivulaukkujen on suositeltavaa olla vesitiiviit. Näin keli ei vaikuta juuri mitenkään tavaroiden kuljettamiseen.


Muita vinkkejä liikennepyöräilyyn

Pyöräteline, joka saattaa aiheuttaa etukiekon vääntymisen. Pyöräänsä ei kannata laittaa tällaisiin telineisiin.Jyväskylän alueella kaupunkireittejään voi kätevästi suunnitella reittioppaan avulla (valitse pyöräily vasemmasta alakulmasta).

Kaupungissa kannattaa muistaa lukita pyöränsä kunnolla. Tehokkainta on lukita pyörä järeällä U- tai runkolukolla sekä lisäksi vielä ohuella vaijerilukolla. Pyörä kannattaa lukita U- tai vaijerilukolla rungosta kiinni telineeseen tai tolppaan.

Kunnollista pyörää ei kannata sijoittaa perusmalliseen telineeseen, johon etupyörä pitää nostaa (ks. viereinen kuva) – etuvanne ja -kiekko sekä levyjarrun levy saattavat vääntyä tällaisessa telineessä, erityisesti kun pyöriä liikutellaan tai tönitään ahtaassa telineessä. Ks. laadukkaat pyöräparkit.


Lisätietoja