Kuva käytöstä poistuneelta ratapohjalta Jyväskylän Seppälästä.

Jyväskylään Suomen paras pyörätie?

Helsingissä on entiseen junaratakuiluun toteutettu kävely- ja pyörätie, Baana, joka on jo lyhyessä ajassa osoittautunut menestykseksi. Maailmalla Baanan kaltaisia väyliä on toteutettu paljon. Kun pyöräilyä pyritään lisäämään, niin tasaiset, esteettömät ja nopeat pikaväylät keskeisten kohteiden välillä ovat olennaisen tärkeitä – ja olemassaolevaan kaupunkirakenteeseen tällaisia väyliä pystytään yleensä helpoimmin rakentamaan moottoriteiden ja junaratojen varsille tai niiden tilalle.

Jyväskylän keskustasta Laukaan Leppävedelle on mahdollisuus toteuttaa Suomen paras, Helsingin Baanaakin parempi, pikapyöräväylä käytöstä poistuneelle junaradalle ja etäämmällä nykyisen radan viereen. Ratapohja on tasainen, lähes suora ja ympäristöltään varsin viihtyisä, ja sen varrella sijaitsee runsaasti asutusta, työpaikkoja ja kauppoja. Rata menee vieläpä sellaiseen suuntaan, johon nykyisin on vaikeaa pyöräillä mäkisten, mutkittelevien ja heikkotasoisten pyöräväylien vuoksi. Autotietkin ovat suunnalla ruuhkaisia, joten muiden liikennemuotojen kehittäminen on välttämätöntä.

Voit tutustua pyöräbaanaehdotukseen tarkemmin Jyväskylän Kaupunkifillarissa!